19.03.2025 - 21:40
|
Actualització: 19.03.2025 - 21:54
El 2015 l’entusiasme de tot un seguit d’escriptors, juntament amb la complicitat de l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí, del poble i d’alguns cellers, varen servir perquè arrenqués el Vi Fa Sang, un festival de novel·la negra en català –el segon del país dedicat exclusivament al gènere criminal en la nostra llengua després del Tiana Negra– que es va fer durant cinc anys amb molt d’èxit. Unes eleccions i un canvi de consistori, la darrera gran riuada del Francolí, la pandèmia… tot va anar en contra del Vi Fa Sang. Ara ha renascut amb molta força gràcies a les peticions dels veïns de l’Espluga de Francolí i el festival ja treballa de ple per promocionar la novel·la negra en la nostra llengua i el vi de la Conca de Barberà. Aquest cap de setmana arriba el gruix d’una programació que ja ha començat i s’allarga unes quantes setmanes més. El comissari torna a ser Salvador Balcells (l’Espluga de Francolí, Conca de Barberà, 1946), escriptor, activista cultural incansable, director de la col·lecció Falciot Negre… amb la seva bonhomia habitual, mostatxo inconfusible i ulls vivaços. Parlem del festival i de la seva obra literària, ben centrada en una doble sèrie de novel·les de gènere: les ambientades en l’actualitat i les històriques, de la qual acaba de publicar la tercera, L’estafa del segle.
—El festival ha retornat, en bona part gràcies a la petició popular, a la gent del poble que reclamava que es tornés a fer. Com ha estat possible?
—Vam aconseguir que el Casal de l’Espluga, que és una entitat cultural i cívica molt important del poble, se’n fes càrrec i el tenim aquí una altra vegada. Sí, precisament va ser gent del poble, que deien que l’enyoraven, que es va posar al capdavant i va parlar amb la junta del Casal perquè ho assumís. Ho hauria pogut fer jo, però ja em considerava massa gran per a reprendre tot això. I, mira, ara hi estic ficat de cap a peus.
—En què us vau basar per fer la programació d’enguany? Com heu triat els temes, els ponents? Perquè no hi ha tan sols allò que es programa sinó allò que es deixa de programar. Quin criteri s’ha seguit per confegir aquest programa?
—El criteri principal va ser mirar de donar continuïtat a les cinc edicions que havíem fet entre el 2015 i el 2019. Seguir els mateixos esquemes. Aquest va ser el criteri inicial, bàsicament perquè havien estat unes edicions d’èxit i estàvem contents de com havien anat. Hem seguit la numeració, no hem començat de nou, sinó que fem el sisè festival. Això justificava de donar continuïtat als continguts. L’altre va ser buscar temes, alguns que havien quedat pendents d’edicions anteriors els hem pogut recuperar. Per exemple, una taula rodona que fa temps que volia fer sobre la novel·la negra o la novel·la criminal al País Valencià. És un tema interessant perquè al País Valencià han sorgit tot d’autors molt bons i allà hi ha hagut un boom, però no té la repercussió que es mereix a la resta dels Països Catalans.
—El festival no ha deixat mai de cercar temes d’actualitat…
—Efectivament. Per això divendres al vespre parlarem sobre la intel·ligència artificial relacionada amb el món del crim. Hi tindrem una jutgessa, un catedràtic de dret especialista en intel·ligència artificial aplicada a la justícia, dos policies destacats sobre aquest àmbit. L’altra activitat important de tots els festivals és la presentació de novetats.
—El plat estrella, suposo, és el judici popular que fareu a la riuada, no?
—El judici serà al teatre del Casal de l’Espluga, que té una bona capacitat de públic, i hi haurà acusació, defensa, presentació de testimonis, com si fos un judici dels que es fan aquí o dels que veiem a la televisió, tan diferents els uns dels altres, perquè els que acostumem a veure són judicis seguint el sistema americà. Sigui com sigui, és important que al final el públic serà qui hi podrà dir l’última paraula. Mirarem d’omplir el teatre i qui farà de presentador, moderador i jutge serà Xavier Grasset, que a més de periodista és actor i penso que hi podrà fer un bon paper. Es tracta de jutjar no el riu Francolí sinó les riuades del riu Francolí.
—No han estat pas poques…
—En el curs de la història n’hi ha hagut moltes, algunes amb moltes víctimes. Cada cinquanta anys, si fa no fa, hi ha una riuada important que s’emporta propietats i s’emporta. Per això hi haurà uns acusadors que de fa temps preparen els seus al·legats, que acusaran les riuades de les destrosses, i hi haurà una defensa, dues persones, una de les quals serà la meteoròloga Mònica Usart. Els defensors defensaran que el riu no en té la culpa, sinó aquells que no prenen les precaucions necessàries perquè aquestes desgràcies no passin. Després de sentir els acusadors, els defensors i els testimonis que presentin uns i altres, abans de dictar sentència, el jutge escoltarà la veu del jurat, que serà tot el públic. És una activitat única i original del festival.
—També és únic i original el lligam del festival amb el vi, i especialment amb el vi trepat, que és el que es fa la Conca de Barberà. Què es venen més, llibres o ampolles de vi, durant el festival?
—Jo diria que es venen més llibres, normalment, però una característica del festival és combinar les activitats literàries amb els tastos de vins. El trepat és el més conegut perquè és un vi original de la Conca de Barberà, però també hi ha varietats de vins que podran tastar els espectadors. Enguany, tothom, en arribar, podrà comprar una copa i després podrà fer gratuïtament tots els tastos de vins que vulgui amb aquella copa.
—Cinc anys després de l’últim festival, com valoreu l’estat de la novel·la negra?
—Jo veig que està en un bon estat perquè van apareixent contínuament nous escriptors que s’aboquen a escriure sobre aquesta temàtica. I les editorials continuen publicant molts llibres. L’inconvenient continua essent el mateix que hi havia: que els tiratges són curtíssims. Hi ha molta producció, però tiratges molt curts, i això ens diferencia respecte dels anys 1980 i 1990, quan no hi havia tanta producció, però els tiratges eren molt més grans. Continua essent necessària la promoció de la novel·la criminal en català perquè hi ha aquest problema de la competició en inferioritat de condicions respecte de la que es fa en castellà, fins i tot a Catalunya o als Països Catalans.
—Fa cinc anys no éreu el director d’una col·lecció de novel·la negra i ara sí, dirigiu Falciot Negre, a Voliana. Com a lector, què cerqueu per a la vostra col·lecció? Com feu de director?
—És una col·lecció modesta, perquè només fem tres o quatre títols cada any i hi ha temps d’estudiar amb quins criteris triem. Bàsicament, mirem de trobar nous autors, nous elements, sense menystenir, de tant en tant, algun títol d’autor ja reconegut, de prestigi o de llarga experiència. El criteri és bastant estricte, perquè ha de passar dos filtres, el meu i el de l’editor. Tots dos llegim les novel·les aspirants exhaustivament, i fins i tot de vegades negociant possibles canvis que millorin la novel·la. La idea és difondre escriptors nous i bons d’aquest gènere. Alguns no s’hi haurien incorporat si no hagués estat per una col·lecció com aquesta.
—Ja fa uns quants anys, us vaig entrevistar i estàveu abocat de ple en la creació de les últimes obres protagonitzades per Emili Espinosa, el vostre personatge serial. D’un quant temps ençà, l’Espinosa ha fet aparicions esporàdiques, però us heu dedicat a fer novel·les negres amb un rerefons històric, una de les tendències actuals del gènere. Com sorgeix aquesta línia? L’Espinosa ha fet un adeu definitiu?
—L’Espinosa ha protagonitzat sis novel·les i a la sisena es va retirant i va agafant protagonisme una antiga ajudant seva, la Pilar Surroca, que és qui, si la sèrie té continuïtat, serà la protagonista absoluta a partir d’ara. L’Espinosa és un ex-guàrdia civil valencià que, ja una mica gran, va passar als Mossos d’Esquadra. Ha anat fent anys i finalment s’ha jubilat…
—Però vàreu fer el joc de fer una preqüela…
—Sí, no crec que n’hi hagi cap més. Va ser al llibre Quatre dies de març, quan l’Espinosa encara era guàrdia civil. És ambientada a principi de segle i resol un problema gran, el cas de la desaparició de la fallera major de València, una novel·la que va guanyar el premi de novel·la i falles que convoca cada any l’Ajuntament de Cullera. Però ara ja està jubilat i qui agafa el relleu és la sergent Surroca. Ara vaig enllestint una novel·la en què és la protagonista absoluta. Se suposa que sortirà l’any vinent i, per tant, la sèrie de l’Espinosa s’acaba aquí i gaudeix de la seva merescuda jubilació.
—I les històriques?
—És un cas molt curiós. Fa uns quants anys que visc a Alcover, un poble de l’Alt Camp, entre Reus, Valls i Tarragona, i volia fer una novel·la ambientada a Alcover. Buscant arguments i temes, vaig descobrir que el poble, que ara és molt tranquil, tenia una història molt agitada. Vaig pensar que la podia ambientar al segle XIX, tot i que les agitacions vénen de segles anteriors, perquè al XVII i al XVIII hi va haver molt de bandolerisme. Hauria pogut fer una novel·la ambientada a l’època dels bandolers, però no sé per què la vaig ambientar l’any 1869, després de la Revolució del 1868, una època molt convulsa a tot arreu. En molt poc temps hi va haver el final de la monarquia, una revolució, una guerra carlina, la proclamació d’una república i finalment, al cap de molt pocs anys, la restauració borbònica una altra vegada. És una època interessantíssima i poc novel·lada. Aquesta obra es titula Els crims del convent i feia referència al convent que hi ha als afores del poble, que llavors era hospital de pobres.
—I aquest és el començament de la nova sèrie…
—Sí, aquí sorgeixen dos personatges que els lectors varen trobar molt interessants i això em va motivar a donar-los continuïtat: en Pere Rossich, que a la primera novel·la era l’agutzil del poble, i la Coia Pibernat, filla d’un notari de Reus, una dona molt avançada al seu temps, quasi una feminista avant la lettre, que coneix en Pere i són els protagonistes absoluts de la segona novel·la de la sèrie, ambientada deu anys després, a Reus. En Pere s’ha fet policia, però la deixa en desacord amb tot el paper repressor que té a la restauració borbònica. I és quan crea una agència de detectius privats. Ara acaba de sortir la tercera novel·la de la sèrie, L’estafa del segle, en què en Pere i la Coia traslladen l’agència a Barcelona i es troben amb un cas que dóna títol a la novel·la, el cas d’una estafa colonial que va tenir un ressò importantíssim, un fet real que es va produir el 1880 amb milers d’afectats que van perdre molts diners i més d’un centenar de morts causats per l’estafador.
—La història que sempre es repeteix…
—Sí, sempre hi ha hagut històries d’aquestes. Aquest cas és molt curiós. Avui dia tenim molta sort perquè molta premsa històrica és digitalitzada i s’hi pot accedir fàcilment. Mirant la de l’època, em vaig trobar aquest cas de l’estafa, de la qual es va parlar molt, però en el curs de la història va passar completament desapercebuda. L’estafador era francès i a França es va publicar algun llibre sobre el tema, però aquí era una cosa completament desconeguda, quan Barcelona va tenir un desenvolupament important en aquesta història. Sobre la novel·la jo diria que és més històrica fins i tot que no pas negra o detectivesca, perquè, partint del cas, explica les circumstàncies en què es vivia a l’època, amb una classe obrera molt fotuda, amb la migració del camp cap a la ciutat, amb molta mà d’obra fàcilment explotable.
—Per tant, ara desenvolupeu aquestes dues línies: d’una banda, la part més contemporània i la més històrica…
—Sí, les vaig alternant. De fet, si tinc forces per a continuar, anirà així. Ara acaba de sortir una novel·la històrica ambientada al segle XIX, la següent no hi tindrà res a veure, perquè hi sortirà molta cosa d’informàtica i intel·ligència artificial, i probablement la següent tornarà a ser una d’històrica. La manera d’escriure de l’una i de l’altra és molt diferent. A les històriques hi faig sortir personatges reals i en aquesta última hi té un paper bastant destacat Valentí Almirall, que era el director del Diari Català, i necessito documentar-me molt prèviament sobre l’època. Sovint necessites més temps per a documentar-te que no pas per a escriure, sobretot si fas sortir personatges reals. Tot ha de ser versemblant i coherent, i has de conèixer la seva obra, com escrivia, com treballava. Amb les més actuals no cal tanta documentació prèvia, però en aquesta nova, com que hi surt molta tecnologia, he hagut de consultar molta documentació de revistes especialitzades. Suposo que quan es publiqui sobtarà bastant que una persona de vuitanta anys, que seran els que tindré quan surti el llibre, s’hagi atrevit a fer una novel·la on surti tanta tecnologia i que m’hagi atrevit fins i tot amb la intel·ligència artificial.
—Tornem un moment al Vi Fa Sang. És un festival exclusivament en català…
—Sí. Ho teníem clar des de la primera edició. És evident que el primer objectiu del festival era fer la nostra aportació a la potenciació i difusió de la literatura criminal, la negra i la policíaca, en català, que no té res a envejar a la que es fa en les altres llengües, però que, en canvi, ha de competir al mercat en inferioritat de condicions. Aquest era el primer objectiu i continua essent l’essència del festival. No hi tinc res en contra que es facin festivals als Països Catalans exclusivament en castellà o majoritàriament en castellà, però no és el nostre cas. I el nostre objectiu el compartim amb els pocs festivals que hi ha només en català: Tiana Negra, el més veterà, Taradell i Creixell.
—Quan vàreu començar, el 2015, ara fa deu anys, de festivals de novel·la negra no n’hi havia ni prop fer-hi tants com ara. Hem crescut massa? Encara en manquen? A França n’hi ha molts i no passa res… Com ho veieu?
—A mi em sembla molt bé. No crec que n’hi hagi massa, de festivals, i amb els objectius que tenim nosaltres són pocs, n’hi hauria d’haver més. A França n’hi ha molts i fins i tot n’hi ha dos o tres que comparteixen amb el de l’Espluga també el fet de combinar literatura i vi. Aquí n’hi hauria d’haver més, sobretot en català.