Rodalia: una incidència greu cada dos dies i mig i més de 10.000 afectats

  • La meitat dels problemes entre el 2021 i l’agost del 2024 són avaries, i la línia més perjudicada és la R15

VilaWeb
25.03.2025 - 09:18
Actualització: 25.03.2025 - 11:11
00:00
00:00

La xarxa de trens de Rodalia i Regionals de Catalunya ha tingut 553 incidències greus entre el gener del 2021 i l’agost del 2024, un mes abans de les obres a Roda de Berà. Això equival a una incidència cada dos dies i mig. La dada es desprèn d’una resposta del Departament de Territori a una pregunta parlamentària de Junts, en què es detallen les incidències que han afectat més de 10.000 viatgers de Rodalia o més de 1.000 de Regionals. S’hi inclouen avaries, imprevistos –com ara atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o manca de maquinistes–, limitacions temporals de velocitat i vagues. La meitat de les incidències greus han estat per avaries a la infrastructura o als trens. La línia amb més dies afectats ha estat la R15, amb 369.

A les dades analitzades per l’ACN s’han comptabilitzat tant el tipus d’incidències (avaries, imprevistos, treballs programats, limitacions de velocitat i vagues) com els dies diferents amb afectacions, és a dir, aquells en què hi ha hagut incidències que han afectat una línia o més i més de 10.000 usuaris de Rodalia o 1.000 de Regionals.

Aquestes 553 incidències en 1.339 dies s’han degut a errors en la senyalització, interrupcions greus del servei com l’incendi a les instal·lacions d’Adif a Gavà (maig del 2023), l’avaria al sistema de telecomunicacions del Control de Trànsit Centralitzat (CTC) del gestor d’infrastructures ferroviàries (9 de setembre del 2022), el robatori de coure del 12 de maig del 2024 –la jornada de les eleccions al parlament–, el descarrilament d’un Talgo a Sitges (setembre del 2022), limitacions de velocitat per obres o incidències, o atropellaments, entre molts altres casos.

Un dels factors que ha provocat més disfuncions han estat les limitacions temporals de velocitat, com els 35 dies a la bifurcació de Vila-seca entre l’abril i el juny del 2022, o més d’una mitja dotzena de casos entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona entre l’octubre i el novembre del 2022. També destaca l’incendi al quadre de senyals de Gavà (maig del 2023), que tot i ser comptabilitzat com una sola incidència, va causar greus retards i una circulació molt inferior durant vint dies a l’R2 sud i els Regionals del sud.

En aquests tres anys i vuit mesos, hi ha hagut 34 atropellaments i almenys dues persones que han intentat llançar-se a la via. També s’han registrat 45 casos de retards o supressions per manca de maquinista –només un d’aquests per malaltia–, més de deu dies de treballs per restablir el tram entre Girona i Caldes de Malavella arran del descarrilament d’un tren de mercaderies (setembre del 2021) i, tres anys més tard, l’incendi d’un vagó amb gas liquat prop de Girona (juliol del 2024).

El juny del 2022, un tren Regional de l’R16 va xocar amb una locomotora de mercaderies de l’empresa Captrain a Vila-seca, amb una vintena de ferits i afectacions durant un dia. Unes setmanes abans, el descarrilament d’un tren de mercaderies a Vila-verd va obligar a tallar el servei cinc dies –entre el 28 d’abril i el 3 de maig– entre la Plana de Picamoixons i Montblanc.

També hi ha constància d’una quinzena d’incidències per robatoris de coure que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalia o 1.000 de Regionals. Un dels més greus va ser el de Montcada la matinada del 12 de maig del 2024, que va paralitzar totes les línies de Rodalia durant gairebé dos dies. Aquell mateix matí s’obrien els col·legis electorals per les eleccions al Parlament i molts ciutadans no van poder anar a votar.

El tall per obres a Roda de Berà, que va començar l’1 d’octubre del 2024, no figura en la resposta del Departament. Aquelles obres van obligar molts usuaris de les comarques de Tarragona a agafar bus en alguns trams de Regionals i a planificar els desplaçaments amb molta antelació. Les incidències han continuat fins més enllà de la suposada fi de les obres al març i encara resten treballs per acabar a Sant Vicenç de Calders.

Tampoc no s’hi inclouen els retards d’aquesta tardor i hivern per incidències a la infrastructura, ni la darrera vaga que, finalment, les organitzacions sindicals majoritàries van desconvocar.

Les línies més castigades: Tarragona i Lleida

Les línies de Regionals que connecten Barcelona amb les comarques de Tarragona i Lleida són les que acumulen més jornades amb afectacions. Cal tenir present que una mateixa incidència pot afectar més d’una línia perquè comparteixen part del recorregut. Aquest recompte no inclou les disfuncions a l’R2 sud.

Segons la resposta de Territori, entre el 2021 i l’agost del 2024, aquestes línies van sumar els dies afectats següents:

  • R12 (Hospitalet – Lleida, via Manresa): 69 (línia ja desapareguda)
  • R13 (Barcelona – Lleida, per Valls): 259
  • R14 (Barcelona – Lleida, per Tarragona i Reus): 337
  • R15 (Barcelona – Riba-roja d’Ebre): 369
  • R16 (Barcelona – Tortosa): 359
  • R17 (Barcelona – Port Aventura): 298

Pel que fa a l’R11 (Barcelona – Portbou), en van ser 243. Entre les línies més properes a Barcelona, les dades són: R1 (53 dies), R2 (41), R3 (44), R4 (51), R7 (32) i R8 (17). Cal tenir present que incidències com l’incendi del quadre de senyals de Gavà –en l’àmbit de l’R2 sud– també afecten l’R11, perquè alguns trens s’estacionen a Gavà.

Només sis jornades de vaga, però molta tensió

Pel que fa a les vagues, el document de Territori només recull sis jornades amb afectacions: el 30 de setembre, l’1, 4, 5, 7 i 8 d’octubre del 2021. Van ser convocades pel sindicat Semaf, arran del possible traspàs de Rodalia a la Generalitat i per reclamar la recuperació dels llocs de feina i la freqüència anterior a la pandèmia.

Tanmateix, durant el període analitzat, es van convocar moltes més aturades que, finalment, es van desconvocar en arribar a acords. Per exemple, el 28 d’octubre i el 7 i 11 de novembre del 2022, per exigir un nou conveni i més plantilla.

Uns mesos abans, els sindicats van cridar a mobilitzar-se els dies 16 de febrer i 2, 3, 9 i 10 de març del 2021 per denunciar la manca de personal i manteniment dels trens. També es va acabar desconvocant.

El novembre del 2023, van tornar les convocatòries: el 24 i 30 de novembre i el 4 i 5 de desembre, coincidint amb el pont, per protestar contra el traspàs pactat entre ERC i el PSOE. Aquesta vaga es va desconvocar amb el compromís que el ministeri de Transports informaria puntualment del procés, però, segons els sindicats, no s’ha complert, motiu pel qual han convocat noves mobilitzacions aquest març i abril.

La nova vaga havia de començar el 17 de març –ja fora del període analitzat–, però va ser desconvocada a última hora pels sindicats majoritaris. El desacord amb sindicats minoritaris va fer que la jornada acabés essent caòtica.

A banda, també s’ha de tenir en compte la manca de reforç del servei durant el cap de setmana de Carnaval, perquè no van lliurar els horaris dels treballadors amb les 96 hores de marge que estipula el conveni. Això va causar grans aglomeracions als trens i a les estacions de l’R2 sud.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor