L’oposició avisa que el govern “se la juga” amb la crisi de Rodalia

  • Junts, la CUP i Aliança demanen la dimissió de Paneque, i ERC i els Comuns li exigeixen que pressioni més ADIF i RENFE

VilaWeb
19.03.2025 - 20:33
Actualització: 20.03.2025 - 14:26
00:00
00:00

Fa quinze dies, el primer tren que va circular pel nou túnel de Roda de Berà, després de cinc mesos d’obres, va arribar cinquanta minuts tard. Una metàfora desafortunada, sobretot, per a la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, que hi viatjava. La crisi de Rodalia és el primer gran desafiament d’un govern que vol calma. L’oposició, que fa sis mesos que travessa un desert àrid de polèmiques, ho ha ensumat, i avui ha avisat la consellera que el govern “se la juga” amb la crisi ferroviària. Paneque ja va avisar fa uns dies que els maldecaps s’allargarien, pel cap baix, dos anys, perquè hi ha gairebé dues-centes obres en marxa en tot el sistema. Avui hi ha aprofundit: diu que el procés “no serà fàcil ni ràpid” i que encara hi haurà d’haver més intervencions aquests anys vinents arran de la desinversió acumulada i “d’un creixement demogràfic no planificat que ens estressa el sistema”.

Paneque, que ha comparegut a petició pròpia en la comissió de Territori del parlament, s’ha enorgullit de les inversions, però ha admès que la xarxa és fràgil i que això fa créixer les incidències. La consellera s’ha afanyat a reconèixer que el malestar és justificat perquè el funcionament de Rodalia “no era bo ni és bo en aquests moments”, però el govern també és conscient que no hi haurà solucions immediates per a reduir aquest malestar i, d’entrada, confia que se’n podrà salvar amb dos pedaços a curt termini. El primer, que el 2027, abans de les eleccions, ja s’hagin acabat prou obres perquè hi hagi alguna millora palpable. El segon, que seran capaços de perfeccionar els sistemes d’informació minut a minut perquè els usuaris sàpiguen si el tren fa tard o si hi ha cap altre problema. Això últim és “una obsessió” de la consellera, especialment perquè detecta que “la paciència dels usuaris es troba sota mínims” i vol evitar que el núvol d’indignació sobrevoli damunt del segon govern més feble d’ençà del 1980.

Bona part de l’oposició, és clar, navega en la direcció contrària. L’intercanvi més dur ha estat amb el diputat Salvador Vergés, de Junts per Catalunya, que n’ha demanat la dimissió. Amb un to dur que ha molestat Paneque, Vergés li ha retret que culpés fa uns dies els consellers de Junts, el PDECat i CiU d’una “no gestió” que ha agreujat el problema. S’hi ha tornat tot acusant els tripartits –“als quals ara vostè dóna tant les gràcies i que són responsables dels fracassos”, ha dit. Hi ha insistit unes quantes vegades, amb aromes del 2006, perquè també ha criticat que torni a ser secretari de Mobilitat Manel Nadal, a qui fa “protagonista del fracàs del traspasset del 2010”. Mentre Vergés parlava, seients més enllà, l’ex-consellera republicana Ester Capella es girava, de braços plegats, amb un somriure irònic, i es mirava el representant dels Comuns, David Cid, i el secretari de Territori, Jordi Terrades. A la fila del davant, la diputada socialista, Eva Candela, feia que no amb el cap. El govern del president Salvador Illa s’excusa tot adduint que acaba d’arribar, però Junts li atribueix per extensió les promeses trencades dels governs de José Luis Rodríguez Zapatero i de Pedro Sánchez. “No fan enfadar l’amo de Madrid, sinó que vostès són l’amo de Madrid”, ha dit.

El to ha estat diferent, però Esquerra Republicana i els Comuns també han mirat de fer pressió. Paneque ha repetit unes quantes vegades que agraïa la cooperació de tots dos socis i ha mantingut la línia de tot el govern, que es considera deutor i continuador de la feina de l’anterior. “El govern de Pere Aragonès va ser molt conscient que s’havia de córrer i va iniciar algunes inversions. Una aposta de país que algun dia serà recordada com cal”, ha dit. Capella també ha tingut una colla de paraules amables per a la consellera, però l’ha advertida que l’amistat política no durarà tota la legislatura si no hi ha un canvi en “la posició de submissió davant l’estat” que professa el PSC. “Vostè hauria de fiscalitzar la deixadesa de funcions de RENFE i d’ADIF, que aquests últims anys han fet deixadesa de funcions. Li demano que no faci de para-xocs de la incompetència de RENFE i d’ADIF”, ha dit. Si no, la faran responsable a ella. Paneque ha evitat crítiques a les operadores espanyoles i ha engaltat “el risc que ho posin tot dins del mateix paquet”.

Els Comuns han obert encara més la mà a Paneque, però amb la intervenció acompanyada de la mateixa mena de profecia: Paneque haurà de vigilar. “El govern del president Illa se la juga amb habitatge i amb Rodalies. Els dos principals problemes que té la gent són que no sap si podrà pagar la hipoteca o el lloguer i que no sap si podrà agafar el tren per anar a estudiar o a treballar”, ha dit Cid. Així, doncs, mentre la majoria de membres del govern passen discretament –poques entrevistes, poques intervencions–, Paneque ha d’entomar tres de les responsabilitats més delicades del moment, afegint-hi les qüestions vinculades al canvi climàtic. “Tinguin per ben segur que sento aquestes responsabilitats”, ha respost ella. De moment, aguanta, sense desafinar la veu i mirant d’esquivar, amb les seves paraules, “les estridències i els tripijocs polítics”, però per l’esquerda de Rodalia comencen a treure el cap els primers freds.

Els representants del govern, Capella i Cid sí que han remat conjuntament per a defensar el traspàs de Rodalia a la Generalitat, que s’ha aigualit després de l’acord amb els sindicats perquè desconvoquessin les vagues previstes. Paneque ha assegurat que el traspàs es farà i ha dibuixat com una gesta històrica que la governança del sistema ferroviari es faci de Catalunya estant, amb una empresa que hi tindrà la seu i que governarà un president nomenat per la Generalitat. Capella i Cid han negat que els darrers canvis –la nova empresa serà una filial del Grup RENFE, que hi tindrà la majoria d’accions, i ADIF delegarà les infrastructures amb una encomanda de gestió, però no les traspassarà– alterin la substància del traspàs. Els crítics, ha dit la diputada republicana, “hauran de rectificar les seves posicions”.

Paneque ha estat força més contundent i un punt més agosarada en les rèpliques a la resta de grups. Respecte del PP i Vox ha mostrat una certa indiferència, però ha acusat el diputat de la CUP, Dani Cornellà, d’haver tingut un estil que aplica “la mateixa recepta que Junts i que Aliança Catalana”. A la diputada d’aquest segon grup, Rosa Maria Soberana li ha dit que la veia instal·lada “en la dimensió ‘tiktokera’ de la política”. Cornellà li havia recordat que, d’ençà del 2010, el PSOE ha governat dotze anys a l’estat espanyol, un període ple d’incompliments, i havia qualificat Paneque d’impassible amb els disbarats més recents causats per ADIF al Penedès i al Baix Camp. Com Cid, Cornellà també ha responsabilitzat el món convergent d’haver-se afegit a la febre de la gran velocitat, instigada pels socialistes i els populars espanyols, que situa en la gènesi de les deficiències actuals. La consellera ha mostrat un gràfic per a reivindicar que, d’ençà que mana Sánchez, la proporció de les inversions en Rodalia han començat a superar les del TGV. La CUP va ser el primer partit a demanar la dimissió de la consellera, després del caos de la setmana passada, i Cornellà ha reiterat la petició si Paneque “no demana responsabilitats a qui pertoca”. Aliança també li ha demanat que plegui. 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor