25.05.2022 - 09:04
|
Actualització: 25.05.2022 - 11:37
El risc d’addicció al joc amb diners ha passat del 4% al 7% en tan sols tres anys (2018-21) entre els estudiants de més de divuit anys, segons les dades relatives a Catalunya del sondatge sobre l’ús de drogues a l’ensenyament secundari a l’estat espanyol (ESTUDES). Durant l’any 2021 també han augmentat els problemes d’addicció al lleure a través d’internet sobretot entre les noies. La prevalença de l’ús compulsiu de la xarxa és del 32% entre les noies i del 22% entre els nois. Ara fa tres anys era del 27% i del 21% respectivament. Al voltant d’aquestes dades, l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) ha presentat una guia per als educadors que treballen amb adolescents per prevenir i disminuir els riscos en els entorns digitals.
A partir de l’explotació de les dades del sondatge ESTUDES, la Subdirecció General de Drogodependències de l’ASPCAT ha elaborat un informe monogràfic d’addiccions comportamentals que revela que aquest tipus de comportaments entre els joves han augmentat després del confinament.
Per exemple, entre els estudiants de catorze a divuit anys, l’ús dels videojocs ha augmentat respecte a l’any 2018 i actualment està àmpliament normalitzat: el 98% dels nois i el 78% de les noies hi ha jugat en el darrer any.
També ha augmentat lleugerament la prevalença de patir un possible trastorn per ús de videojocs, fins al 15% entre els nois (13% el 2018) i el 3% entre les noies (pel 2,6% anterior).
Pel que fa al joc amb diners, l’any 2021 el 17% dels nois i el 10% de les noies va jugar amb diners de forma presencial, mentre que el 13% dels nois i el 4% de les noies ho va fer en línia. El 2018 el 26% dels nois i el 16% de les noies hi havia jugat de forma presencial i el 16% dels nois i el 4% de les noies, en línia.
Tot i això, l’informe revela que les prevalences continuen essent “molt elevades”, tenint en compte que la majoria dels estudiants són menors d’edat i, “per tant, els valors haurien de ser gairebé zero”.
Pel fet d’haver disminuït el joc amb diners, també ho ha fet la proporció d’estudiants que en podrien patir una addicció. En aquest sentit, el 2018 un 8% dels nois i un 2% de les noies tenien una possible addicció al joc amb diners, mentre que el 2021 aquests percentatges baixen al 5% en el cas dels nois i al 2% en les noies.
Aquí es destaca, però, la franja d’estudiants de més de divuit anys, en la qual el risc d’addicció al joc amb diners ha passat del 4% el 2018 al 7% el 2021.
La guia desenvolupada per l’ASPCAT és una eina didàctica que inclou conceptes clau, exemples i situacions quotidianes, però també és una eina pràctica, amb activitats diverses per apropar el debat als adolescents i fer-los partícips de les diferents conclusions i objectius que se’n puguin derivar.
La prevenció i abordatge de les addiccions comportamentals està prioritzada dins del Pla de Drogues i Addiccions Comportamentals 2019-2023 que recull més de 100 accions, especialment destinades a la prevenció, detecció precoç i assistència d’aquestes actituds, fent èmfasi en la població més jove.
Per a la millora de la detecció i fer un seguiment de l’evolució de la problemàtica de les addiccions comportamentals a Catalunya, s’han construït nous indicadors, com els inicis de tractament per addiccions comportamentals o l’oferta de joc amb diners presencial segons comarca.