03.02.2020 - 21:50
|
Actualització: 04.02.2020 - 09:16
Són les 7.45. A l’andana de l’estació del nord de València fa vint minuts que treballadors i estudiants esperen el tren que va cap a Moixent (la Costera). Una altra vegada. Quan finalment arriba, els ciutadans, indignats, treuen xiulets de les butxaques i comencen a fer-los sonar en mostra de rebuig per l’abandonament dels trens de rodalia i mitjana distància. L’escena és com més va més habitual. Segons dades del govern espanyol, el 2019 es van haver de cancel·lar 7.593 trens, gairebé 2.000 més que l’any anterior, quan se’n van anul·lar 5.676. L’explicació oficial d’aquestes cancel·lacions és, d’una banda, la falta de personal per a fer circular els trens i, d’una altra, ‘la manca de disponibilitat de material’. És a dir, de trens.
Buenos Renfedías
Como TODOS LOS DÍAS, serenata mañanera para animar al tren que llega con 20 minutos de retraso a que haga su aparición. Son las 07:45.
Línea C-2 Valencia-Moixent hora oficial de salida 07:23
RENFE, ¡¿qué han hecho contigo?@eldiarioes @Renfe @IndignatsRenfe pic.twitter.com/wvZMlZkoEX— BeatrizShivaya (@BeatrizShivaya) January 29, 2020
Samuel Martínez, portaveu de la plataforma Indignats amb Renfe, explica a VilaWeb que la situació és cada vegada més difícil de suportar: ‘Vas a l’estació i no saps si un tren eixirà o no. Renfe no avisa, lleva els trens i t’ho trobes quan ets a l’estació. Moltíssimes persones pensen a fer ús de transport alternatiu perquè arribar tard a treballar cada dia és insostenible.’ A hora punta, normalment circulen dos trens, de tres vagons cadascun, enllaçats, per a duplicar la capacitat, però arran de les cancel·lacions sovint són combois simples, de tres vagons i prou. ‘A voltes ha passat que han suprimit un tren i en un de sol hi han arribat a viatjar els usuaris de tres trens junts. Això fa que els vagons vagen atapeïts i que, com que no admeten més passatgers, passen de llarg a les estacions’, afegeix.
Segons Martínez, la línia de mitjana distància més afectada és la de Xàtiva-Alcoi, de la qual algun dia s’han arribat a cancel·lar el 50% dels trens. Del servei de Rodalia, no hi ha cap de les sis línies que se salvi del desgavell ferroviari, però a la C3 s’hi afegeix una molèstia: el fum dels trens entra dins els vagons. Això passa a causat de l’abandonament de la línia, que encara circula sobre els primers rails que van connectar València i Madrid, passant per Conca. Fa anys que es va deixar de banda per prioritzar un nou trajecte que anava per Albacete en una línia electrificada i en què es podia circular a gran velocitat. La C3 es va reservar per als trens de mitjana distància i rodalia, però els que hi circulen no s’han modernitzat: ‘És una línia dièsel, els trens tenen vora quaranta anys i no han estat renovats, més enllà dels seients. El fum que expulsa pel tub d’escapament entra dins els habitacles de passatgers, l’ambient hi és totalment irrespirable, insalubre.’
Per Indignats amb Renfe, en són responsables tant Renfe com el Ministeri de Transports espanyol, que dirigeix José Luís Ábalos. ‘Fa dècades que a l’estat espanyol s’ha optat per un model de ferrocarril devorador de recursos, totalment insostenible i deficitari, que és la gran velocitat, en detriment del ferrocarril convencional. El 2018 es va destinar al TGV el 80% del pressupost per a ferrocarrils i només un 20% per a rodalia i mitjana distància, però el TGV només té un 3,8% d’usuaris, enfront del 96,2% de rodalia i mitjana distància’, diu Martínez. Compromís ha demanat la compareixença del president de Renfe, Isaías Táboas, a les Corts Valencianes, i d’Ábalos al congrés i al senat espanyols.
El conseller de Política Territorial, Arcadi España, va explicar dijous a À Punt Notícies que treballen ‘braç a braç’ amb el Ministeri de Transports espanyol, que segons que diu ‘és perfectament conscient de la situació de la rodalia’, i va avançar que aviat es reuniria la comissió de seguiment del pla de Rodalia, on el ministre Ábalos ha de presentar un pla de xoc que s’ha d’aplicar immediatament. Segons que va detallar, el pla implica la contractació de més maquinistes i el proveïment de trens des d’unes altres comunitats autònomes.
‘Si es dugueren trens d’unes altres comunitats autònomes els passaríem el problema. La solució és comprar més material i repartir-lo com siga necessari, perquè quasi tot el material que es compra se’n va a Madrid’, critica Martínez. I afegeix: ‘Al País Valencià ens duen el que no es gasta a Madrid o el més vell. Si al País Valencià fan falta trenta trens, que es compren trenta trens, que no es duguen de Madrid o Barcelona.’
Traspàs de competències
El diputat de Compromís al congrés espanyol, Joan Baldoví, va registrar una proposició perquè l’executiu transfereixi les competències dels serveis ferroviaris de rodalia, tal com disposa l’article 49.15 de l’estatut del País Valencià, i faci les inversions necessàries per a poder assumir aquestes competències abans de ser transferides. A l’acord d’investidura entre el PSOE i Compromís s’estableix que la inversió per a un servei de rodalia ‘digne en el territori valencià serà prioritària en el pròxim pressupost de l’estat’.
El conseller de Política Territorial va dir a À Punt que, ara per ara, cal ‘estabilitzar la situació i corregir les mancances del servei de Rodalia’, i que després ja es podrà proposar la transferència. ‘És una idea que tenim i que ha manifestat altres voltes el president de la Generalitat’, va dir.
Tanmateix, Indignats amb Renfe no veu clar que la transferència total del servei sigui una bona idea i proposen ‘un traspàs a mitges’, assumint la gestió dels horaris perquè ‘s’adeqüen a la realitat del País Valencià en compte de venir imposats de Madrid’. ‘Si es transferira, crearíem una altra Renfe xicoteta al País Valencià, i si mai anaren curts de material difícilment en podrien dur d’uns altres llocs per a prestar servei’, tal com estableix el pla de xoc.