08.02.2022 - 20:55
L’inici de transformació de la Via Laietana de Barcelona ja té un dia fixat al calendari: l’1 de març. És a partir d’aquesta data que començarà la primera fase de les obres, entre la plaça d’Urquinaona i la d’Antoni Maura, amb una durada de catorze mesos. L’afectació més important de mobilitat començarà a principis d’abril i suposarà l’impediment de creuar la Via Laietana de pujada. Concretament, la circulació de vehicles de pujada quedarà restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis i arribarà només fins a la plaça d’Antoni Maura.
La tinenta batlle d’Urbanisme, Janet Sanz, ha demanat paciència i comprensió per les molèsties que causaran als veïns i ha dit que és una transformació que fa molt temps que s’espera a Barcelona. Aquests catorze mesos els treballs inclouran una renovació i millora de les xarxes de serveis del subsòl, com la d’aigua potable, l’elèctrica o la de telecomunicacions; i la reurbanització del carrer de Jonqueres i la Via Laietana entre la plaça d’Urquinaona i la d’Antoni Maura.
Segons Sanz, els canvis a la via permetran de revertir un deure històric: “Tot va dirigit clarament a aconseguir una ciutat on poder i voler viure.” Sanz ha presentat la reforma en una compareixença de premsa amb el regidor del Districte de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, i el gerent d’Infraestructures i Mobilitat, Manuel Valdés.
A partir de dimarts diversos informadors municipals repartiran un miler de fulletons informatius a la zona sobre l’abast i les afectacions, i també es distribuiran avisos a totes les porteries i comerços de la Via Laietana i l’entorn. “Volem que els veïns se sentin tan còmodes com sigui possible a Ciutat Vella per una via que avui és molt incòmode passejar”, ha dit Rabassa, que ha admès que per fer-ho cal passar unes obres llargues i incòmodes. En tot cas, ha assenyalat que es farà aquesta campanya informativa porta a porta, amb especial cura del mercat, i amb la garantia que tots els veïns podran arribar a casa seva en transport públic o cotxe.
Afectacions a la mobilitat
Entre març i abril l’afectació serà mínima, ja que la intervenció es concentrarà a la vorera Besòs, i s’ocuparà un cordó d’aparcament de motos i càrrega i descàrrega i un carril de circulació descendent entre la plaça d’Urquinaona i el carrer de Jonqueres. En sentit ascendent, per tant, no hi haurà modificacions durant aquests dies.
A partir de l’abril, però, començarà l’afectació més important de mobilitat, quan es comenci a treballar a l’altra banda, a la vorera Llobregat. A causa d’aquestes tasques, la circulació de vehicles de pujada quedarà restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis i arribarà només fins a la plaça d’Antoni Maura. Així, els vehicles privats que no compleixen cap d’aquestes condicions hauran de seguir un itinerari alternatiu per arribar fins a la plaça d’Urquinaona. En concret, es recomana de seguir per l’avinguda del Marquès de l’Argentera i seguir pel passeig de Picasso, el de Lluís Companys i la ronda de Sant Pere.
Serà el mateix recorregut que faran les línies de bus que ara creuen la Via Laietana de pujada –el 47, el V15 i el V17–, ja que seran desviades, igual que els vehicles privats. Les bicicletes també hauran d’adaptar-se a les obres i seguir aquesta mateixa ruta alternativa.
De fet, és el trajecte que hauran de fer tots els vehicles privats un cop s’acabin les obres, perquè la transformació final preveu que no hi hagi trànsit privat en direcció a la plaça d’Urquinaona. Segons els estudis tècnics municipals, fer el recorregut alternatiu pels passejos de Picasso i de Lluís Companys només suposarà entre 1 i 3 minuts més. De baixada, hi haurà un carril bus i un carril de circulació per al vehicle privat, com ja hi ha actualment a la major part de Via Laietana.
Més enllà de la circulació, les obres comportaran canvis puntuals de les zones de càrrega i descàrrega, que s’aniran informant a les botigues i al Mercat de Santa Caterina. Pel que fa a les parades de taxi ubicades a la plaça d’Antoni Maura, inicialment es mantindran al mateix lloc i es traslladaran de manera definitiva al carrer Joaquim Pou quan es treballi en la plaça. En paral·lel, no es preveuen afectacions al metro ni a les sortides d’Urquinaona ni Jaume I. Tampoc es plantegen canvis que afectin les places de persones amb mobilitat reduïda ni tampoc les places reservades d’hotel.
Continuïtat de les obres
La segona fase d’obres començarà de manera consecutiva quan acabi la primera, que coincidirà temporalment amb el final del mandat i les eleccions municipals del 2023. Segons Sanz, la previsió és que la transformació sencera de la Via Laietana es pugui completar el 2024. A més, ha donat per garantida la continuïtat de les obres tot i els comicis. “El projecte ha passat per Comissió d’Urbanisme i ha obtingut majoria àmplia”, ha recordat, un fet que segons ella vol dir que no hi ha risc que no s’acabi desenvolupant.
Durant la conferència de premsa, Sanz ha parlat de deute històric i ha assenyalat que la transformació vol treure ciment, cotxes i fum per convertir-la en una via radicalment diferent, un eix verd i cívic on passejar i gaudir.
D’altra banda, i preguntada pel qüestionament de Foment de Treball sobre el model de transformació, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme s’ha mostrat convençuda que “fins i tot” beneficiarà a Foment –que té la seu a la Via Laietana–, ja que podran “gaudir d’espais d’estada, treballar amb menys soroll i respirar un aire més net”.
Segons dades municipals, el 2018 van circular diàriament per la Via Laietana uns 47.000 vehicles, 28.700 de baixada i 18.700 de pujada, unes dades que difereixen de la circulació en carrers de l’Eixample com Aribau, Muntaner o Diputació, amb uns 20.000 diaris.