Representants europeus fan una crida urgent a salvar la Bressola

  • Demanen al comitè d'experts de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, que depèn del Consell d'Europa, que intercedeixi davant les autoritats de l'estat francès

VilaWeb
01.02.2025 - 14:27
Actualització: 01.02.2025 - 20:38
00:00
00:00

Un grup d’eurodiputats, representants de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa i membres del Comitè de les Regions, ha fet una crida urgent al Consell d’Europa per tal que pressionin les autoritats de l’estat francès i salvin les escoles la Bressola del delicat estat financer en què es troben, i sobre el qual van fer un crit d’alerta. “El suport per part del departament dels Pirineus Orientals i de la regió d’Occitània ha estat insuficient”, exposen. La carta és dirigida al Comitè d’experts de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, que depèn del Consell d’Europa i és destinat a vetllar per la salut d’aquestes llengües.

“Sense una intervenció immediata, La Bressola es veurà obligada a demanar a les famílies que incrementin significativament les seves aportacions econòmiques i, possiblement, a tancar algunes de les seves escoles en un termini de 50 dies”, avisen, i remarquen que posaria en greu perill la viabilitat de l’ensenyament en català a la zona i la salvaguarda de la llengua.

Denuncien que la situació actual fa dubtar del compromís de les autoritats franceses de garantir l’estat de les llengües dites regionals o minoritàries, i demanen al comitè que en faci una avaluació. En concret, demanen que es posi directament en contacte amb les autoritats franceses per recordar-los que han de complir els seus compromisos i evitar “qualsevol vulneració” de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, que l’estat francès ha signat malgrat no haver-la ratificat.

També volen que demanin al govern francès, el departament dels Pirineus Orientals i la regió d’Occitània que proporcionin un suport financer “immediat i adequat” a la Bressola. I, per últim, demanen que, amb vista a les recomanacions futures del Consell d’Europea a l’estat francès, incloguin la crida a salvaguardar allò que diu la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries.

“La preservació de la diversitat lingüística és un pilar fonamental dels nostres valors europeus compartits. No donar suport a La Bressola significaria una erosió encara més gran de l’estatus de la llengua catalana a França, en clara contradicció amb els principis i objectius de la Carta”, diuen els representants polítics. És per això que, afegeixen, creuen que el Comitè tindrà un “paper fonamental” a l’hora de fomentar un canvi positiu que garanteixi un futur sostenible per a l’educació en català a Catalunya Nord.

Els signants d’aquesta crida urgent són representants polítics compromesos amb la defensa de les llengües minoritàries i la diversitat cultural a Europa. Entre ells, hi ha eurodiputats com ara Diana Riba, Vicent Marzà, Ana Miranda, Jaume Asens, Loránt Vincze i Oihane Agirregoitia, i membres del Comitè de les Regions, com ara Karl Vanlouwe i Andries Gryffroy. També s’hi sumen representants de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa (PACE), com ara Sevilay Gelerk Özen, Berdan Öztürk, Emmanuel Fernandes, George Loukaides, Paul Gavan i Laura Castel.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor