16.04.2022 - 21:30
Els éssers humans hem generat 8.300 milions de tones de plàstic fins a l’actualitat, segons dades de Greenpeace. L’intent ingent d’evitar els productes de plàstic d’un sol ús ha dut molts governs a aplicar lleis per a reduir-ne dràsticament l’ús. L’any 2019, la Unió Europea va aprovar una mesura per a prohibir aquesta mena de productes, però no es va començar a aplicar fins al juliol. Per mirar de revertir la situació, l’Alejandro Roset, en Javier Maella i la Tirsa Sánchez van engegar un nou concepte de supermercat, innovador al Principat, que implica un canvi dràstic en la manera de consumir.
Retornar tots els envasos reutilitzables
A Repot Market, l’usuari selecciona els productes al web i, quan acaba el pagament, abona el cost final i el dipòsit corresponent a cada envàs reutilitzable que hagi comprat, un mètode que recorda al tradicional pot de llet o el sifó, que fa uns quants anys encara era habitual de reomplir. Una volta s’han consumit els productes de residu zero, cal que el client guardi els envasos perquè li puguin retornar el dipòsit. D’aquesta manera, si torna a comprar, li portaran els nous productes i li recolliran els envasos vells. Si no vol comprar res més, igualment se li retornarà la fiança i podrà tornar els recipients. “Ens regim per les tres erres: reduir, reutilitzar i reciclar. Per tant, quan ens retornen una ampolla de vidre, la rentem i la tornem a fer servir fins que es trenca i l’hem de reciclar”, diu Roset.
“Volíem que es retornés el màxim nombre d’envasos possible”
Roset explica que la idea va sorgir fa vora un any, però l’havien començada a rumiar durant el confinament. “Teníem al cap de fa temps d’oferir un servei a domicili de productes retornables. Al començament, vam pensar en begudes, però després vam pensar d’introduir-hi més serveis perquè esdevingués un supermercat complet.” Fan entregues a domicilis de Barcelona, Sant Cugat i l’Hospitalet de Llobregat, però la idea és expandir-se a Santa Coloma de Gramenet i Badalona. Ara per ara, no hi ha cap botiga física, sinó que solament es pot comprar per internet. “Volíem promoure que es retornés el màxim nombre d’envasos possible, per això vam optar per la compra en línia, perquè és més fàcil de portar i recollir els envasos”, destaca.
Tal com expliquen, la fabricació de productes de supermercat es va disparar a principi dels anys cinquanta. La producció en massa va fer que els envasos que eren reutilitzables se substituïssin per uns altres d’un sol ús i de menys qualitat. Un exemple en són els envasos de begudes embotellades.
Productes ecològics i respectuosos amb el medi
La darrera incorporació al supermercat han estat les fruites i verdures de temporada. Però també s’hi poden trobar productes de la casa i d’higiene, com ara sabons i condicionadors sòlids. A més, procuren treballar amb proveïdors ecològics i sostenibles. “Treballem amb una marca de Sant Cugat que fa envasos d’alumini i són retornables i tenim detergents a granel, que es compren en envasos de vidre.” També tenen com a proveïdors la Retornable, la primera fàbrica del país que fa begudes vegetals ecològiques en envasos retornables, i Palombella, que ofereix productes de cosmètica natural.
L’encarregat diu que un supermercat tradicional té entre 2.000 referències i 3.000, i xifra a la qual no arriben, però que tenen més productes que una botiga a granel: un any després d’haver nascut, ja tenen 400 referències i en volen tenir més.