Trens històrics, viatges amb encant

  • Trens que han sobreviscut als avenços tecnològics i s'han convertit en un bon sistema per a viatjar d'una manera diferent

VilaWeb

Jeroni Nabona

22.08.2017 - 22:00
Actualització: 23.08.2017 - 17:39

El Tren del Ciment
El Tren del Ciment té cent anys d’història i és una línia que antigament unia la fàbrica de ciment Asland de Castellar de n’Hug amb Guardiola de Berguedà, des d’on partia la línia del ferrocarril cap a Berga i Manresa. Aquest tren recorre uns quants municipis del Berguedà i serveix per a entendre el passat industrial de la comarca. Té un trajecte panoràmic de 3,5 quilòmetres que fa en vint minuts, amb una locomotora dièsel. En total, hi poden pujar cent viatgers.

El Tren del Ciment comença el viatge a la Pobla de Lillet, on es pot visitar l’exposició ‘Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la vall del Llobregat’, que exhibeix els elements més representatius de l’època dels carrilets i dels trens miners i industrials de la vall. Tot seguit passa pel centre de la Pobla, on es poden visitar molts edificis històrics, com ara el castell de Lillet, el monestir romànic de Santa Maria de Lillet (segle IX) i el Pont Vell. També s’hi poden visitar els Jardins de Ca l’Artigas, dissenyats per Antoni Gaudí a principi del segle XX. L’última parada del tren és al Museu del Ciment, a l’antiga fàbrica de ciment Asland, situada al paratge del Clot del Moro, al municipi de Castellar de n’Hug.

El Tren dels Llacs
La línia ferroviària Lleida – la Pobla de Segur va ser inaugurada el 3 de febrer de 1924, però només se’n va construir el tram Lleida–Balaguer. Anys més tard, RENFE continuà les obres de la via: el 1949 arribà a Cellers, el 1950 a Tremp i el 1951 a la Pobla de Segur. L’any 2005 Renfe va traspassar aquesta línia als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta línia té disset parades. Surt de Lleida Pirineus, passa per Alcoletge, Vilanova de la Barca, Térmens, Vallfogona de Balaguer, Balaguer, Gerb, Sant Llorenç de Montgai, Vilanova de la Sal, Santa Linya, Àger, Cellers-Llimiana, la Guàrdia de Tremp, el Palau de Noguera, Tremp, Salàs de Pallars i finalment arriba a la Pobla de Segur. En el trajecte hi ha un total de 41 túnels i 31 ponts. El tren dels Llacs ha de menester una hora i cinquanta minuts per a fer el trajecte. El tren històric funciona amb locomotores dièsel que van ser construïdes el 1968 i que incorporen quatre cotxes d’època de la sèrie 6000, un cotxe cafeteria –on la gent pot asseure’s i contemplar el paisatge– i també un furgó postal.

El Tren Groc
El Tren Groc és tot un símbol del Pirineu català. De fet, els colors del tren són els de la senyera, és a dir, groc i vermell. Té un recorregut de 63 quilòmetres i passa per 22 estacions diferents, des de la Vilafranca de Conflent – Vernet – Fullà fins a l’estació de la Tor de Querol – Enveig. En catorze de les vint-i-dues estacions, el tren només s’atura si hom ho demana, ja que sinó passa de llarg per tal d’agilitzar el recorregut. Al llarg de la travessa, el Tren Groc també passa per diversos túnels.

 El tren de Sóller
L’empresa que gestiona el ferrocarril de Sóller fou fundada el 5 de novembre de 1905 amb el suport de tots els habitants de la ciutat. És una empresa emblemàtica de Sóller i del conjunt de Mallorca, per la llarga història que acumula, pel patrimoni cultural que representa i per l’aportació econòmica i social que significa. El ferrocarril fa des de l’any 1912 el trajecte cada dia sense interrupció entre Palma i Sóller, de més de vint-i-set quilòmetres. El 1913 també es va inaugurar el tramvia entre Sóller i el port de Sóller, de cinc quilòmetres.

És un ferrocarril de via estreta, amb una amplada de via de 914 mm (iarda anglesa) molt poc comuna avui dia. A més, presenta un material mòbil antic molt variat, amb molts detalls i de manteniment artesanal.

Altrament, el recorregut té un gran atractiu, car supera la barrera natural de la serra d’Alfàbia, de 2,8 quilòmetres d’amplada i 496 metres d’altitud. En un tram de set quilòmetres, supera un desnivell de gairebé 200 metres, amb un pendent de 23 mil·límetres. El comboi travessa tretze túnels, amb llargàries que van de 33 metres fins a 2.876. Passa per diversos ponts; se’n destaca el viaducte dels Cinc Ponts, amb cinc arcs amb llums de vuit metres d’alçada i nombrosos revolts, alguns amb radis inferiors a 190 metres.

El tren cremallera de la Vall de Núria
Amb el tren cremallera de Núria, els viatgers viuen un esclat de sensacions des del primer moment. Hom pot fruir de la bellesa i l’espectacularitat del paisatge de la muntanya. De fet, el tren és l’únic mitjà de transport per a endinsar-se en la vall de Núria.  Recorre un total de 12,5 quilòmetres i supera un desnivell de més de 1.000 metres.

L’estació de muntanya Vall de Núria, de gran riquesa natural i paisatgística, és situada dins el Pirineu oriental, al terme municipal de Queralbs. Es troba en un dels punts més elevats de la vall de Ribes de Freser. La vall de Núria és envoltada per cims que voregen els 3.000 metres d’altitud, com ara el Puigmal (2.913 metres).

El 1919, el ferrocarril transpirinenc de la línia Barcelona-Puigcerdà va arribar a Ribes de Freser. A partir del 1928 es va començar a construir el tren cremallera. El 30 de desembre de 1930 arribà la primera locomotora a la vall de Núria. I el 22 de març de 1931 es va inaugurar la línia completa entre Ribes de Freser i la vall de Núria.

El tren de Palau
El tren de Palau és al parc de l’Hostal del Fum, a la població vallesana de Palau-solità i Plegamans. Fa un recorregut de vint minuts, amb una volta al parc, i convida els viatgers a experimentar la sensació de viatjar dins un tren de vapor, que tant agrada als adults i als nens.

El trajecte té un total de tres quilòmetres. Tot i que és un tren petit, no hi falta de res: hi ha el cap d’estació, el maquinista, el cap de tren i tots els passatgers que saluden la gent que passeja pel parc. Circula a uns 10 quilòmetres per hora enmig d’un entorn natural molt agradable.

El tren de vapor de Martorell
El tren de vapor que va de  Martorell fins a Monistrol de Montserrat és dels Ferrocarrils de la Generalitat. Abans de començar el recorregut, a l’estació de Martorell Enllaç, es pot visitar l’exposició ‘FGC: un segle i mig d’història’, on s’explica l’evolució del ferrocarril al nostre país. El visitant també pot veure l’Espai del Vapor, amb fotografies sobre antigues locomotores, en què sobretot els més petits tenen l’oportunitat d’aprendre de quines parts són compostes aquestes màquines de vapor.

El tren és compost d’una locomotora, un cotxe saló i quatre cotxes de fusta restaurats, que permeten de fruir d’un viatge sorprenent, en companyia d’un grup d’animació. Quan el tren arriba a Monistrol de Montserrat, es pot veure com es fan les maniobres de canvi de sentit i la càrrega d’aigua de la locomotora. Hi ha un espai d’esbarjo per als nens i a més als passatgers els lliure un certificat personalitzat, perquè quedi constància que han fet aquest trajecte històric.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor