27.12.2022 - 17:27
|
Actualització: 27.12.2022 - 19:54
Renfe ja té el certificat de seguretat per operar tota sola a l’estat francès per part de l’Agència Ferroviària Europea. De manera que podrà tornar a oferir el trajecte entre Barcelona i Lió i Marsella, tal com ha confirmat l’ACN. Fins a principi de desembre Renfe, que també aspira a gestionar el trajecte entre la capital catalana i París, oferia les rutes amb l’operadora francesa SNCF, que va trencar unilateralment la societat conjunta pel dèficit que hi havia en les línies conjuntes i pel nou context de competència ferroviària.
La guerra entre Renfe i SNCF deixa sota mínims la connexió entre Barcelona i Perpinyà
Tot i tenir el certificat de seguretat, Renfe no oferirà aquests trajectes de manera imminent. Abans haurà de formar el personal operatiu durant uns quatre o cinc mesos.
D’ençà de l’11 de desembre, el trajecte entre Barcelona i París l’opera tan sols SNCF i els recorreguts cap a Lió i Marsella han quedat deserts perquè ara com ara Renfe no tenia les autoritzacions necessàries. A partir de l’estiu, doncs, Renfe i SNCF passaran a ser competidores, també a l’estat francès. A l’estat espanyol ja ho són d’ençà del maig del 2021 en el corredor Barcelona-Madrid i, més recentment, entre Madrid i València, perquè SNCF opera amb la marca Ouigo.
Renfe i SNCF gestionaven en una societat conjunta la gran velocitat entre Barcelona i París d’ençà del 2013. Al febrer, SNCF va anunciar que trencaria la societat mixta Elipsos, formada al 50% per les dues operadores. Tot i que a la tardor del 2021 s’entreveia una pròrroga, mesos més tard, en declaracions al diari Les Echos, SNCF va argumentar que no volia continuar perdent diners, sobretot després de la caiguda de la demanda per la pandèmia a conseqüència de les restriccions en la mobilitat internacional.