30.12.2022 - 18:18
|
Actualització: 02.01.2023 - 12:24
Renfe s’ha marcat com a objectiu tornar a oferir catorze trajectes entre Barcelona i Lió i catorze més entre Barcelona i Marsella, ara tota sola. Vol començar abans de l’estiu, ara que ja ha obtingut el permís de l’Agència Ferroviària de la Unió Europea (ERA) a instàncies de l’Agència de Seguretat Francesa (EPSF).
La companyia té previst de començar els primers viatges en fase de proves i amb els trens buits el 16 de gener. El 22 de desembre, Renfe va obtenir el permís només per als trajectes entre Perpinyà i Lió i entre Perpinyà i Marsella. Ara fonts de l’empresa han deixat clar que aspiren a circular per tot el país aprofitant la “incipient liberalització de l’estat francès”.
Per ara, SNCF Reseau ja ha definit els solcs per a les operacions de la companyia entre Barcelona i Lió i Madrid i Marsella. En total, seran dos trens diaris en cada una de les línies. El retorn a la xarxa viària francesa es farà en dues fases. En una primera, circularan combois en dies alterns, fins a sis trajectes setmanals (dotze en total). Després, en una segona fase, les dues línies oferiran un viatge diari per sentit fins a les vint-i-vuit freqüències setmanals.
Paral·lelament, Renfe començarà al gener els tràmits per a obrir una sucursal a l’estat francès i el Centre de Gestió d’Operacions estarà a Barcelona.
L’inici de les operacions de Renfe tota sola a l’estat francès arribaran una vegada trencada l’aliança amb SNCF, el 10 de desembre, mitjançant la societat Elipsos, que els mesos vinents quedarà dissolta. La companyia espanyola ha tornat a retreure a la francesa que prengués la decisió de manera unilateral quan Ouigo, filial d’SNCF, ja s’ha consolidat a l’estat espanyol.
“La companyia francesa sabia que ells podien operar tots sols i Renfe encara no. És una decisió exclusivament estratègica i no poden adduir-se motius econòmics”, insisteix Renfe. Per la seva banda, SNCF va respondre fa uns dies que no podia mantenir la cooperació perquè la societat havia tingut unes pèrdues de deu milions d’euros en una dècada i va assenyalar que l’únic trajecte rendible era el Barcelona-París, que ara ofereix la companyia francesa tota sola.