Canvi polèmic a Renfe: tan sols retornarà el preu d’un bitllet si el retard és de més de noranta minuts

  • Fins ara, l'operadora retornava la meitat del preu del bitllet dels trens de llarga distància quan el retard superava els quinze minuts, i de forma íntegra si el retard era de més de trenta minuts

VilaWeb
Redacció
12.06.2024 - 19:57

Renfe endurirà les condicions per a retornar els preus dels bitllets en cas de retard. A partir del primer de juliol, retornarà l’import íntegre dels bitllets de TGV, Avlo, Euromed i Intercity tan sols quan el retard sigui superior als noranta minuts. Fins ara, l’operadora retornava la meitat del preu del bitllet dels trens de llarga distància quan el retard superava els quinze minuts, i l’abonava de forma íntegra si el retard era de més de trenta minuts. La decisió es començarà a aplicar als bitllets comprats tan sols després del primer de juliol, el moment a partir del qual entrarà en vigor el nou sistema de compensació.

La companyia, per la seva banda, defensa que l’actualització del compromís de puntualitat la situa al mateix nivell que Ouigo i Iryo, els altres dos operadors de TGV. Amb el canvi, la companyia passarà a oferir una opció de reemborsament més, a banda de les dues ja existents (efectiu i targeta bancària): un val de compra per a un nou bitllet, amb un reemborsament equivalent al 150% del preu del bitllet original en els retards a partir de seixanta minuts.

Com podeu reclamar el preu d’un bitllet en cas de retard?

La compensació per retards, que s’aplica des del 1992, va costar a Renfe 42 milions d’euros l’any 2023. Si tots els viatgers que hi tenien dret l’haguessin demanada, tanmateix, l’import de la compensació podria haver-se enfilat fins als 70 milions d’euros, segons la mateixa operadora. Cal tenir en compte que, per defecte, Renfe no retorna l’import d’un bitllet en cas de retard, per gran que sigui: ha de ser l’usuari qui l’ha de demanar de forma activa.

Per si no n’hi hagués prou, el procés de sol·licitud d’un reemborsament és decididament tortuós. La ruta per a fer la reclamació, de fet, és pràcticament impossible de trobar a la pàgina web de Renfe. Cal anar a una pàgina que no és clarament visible a la portada de la web i que porta per títol “Compromís de puntualitat”. Al peu d’aquest apartat, hi ha un altre enllaç que diu “Sol·licita una indemnització”, i allà podeu demanar que us tornin els diners.

En aquest sentit, heu de tenir en compte no es pot reclamar fins que no hagin passat vint-i-quatre hores de l’arribada del tren. I després, cal tenir a mà el número del bitllet i recordar el correu electrònic amb què el vau comprar. Els diners tan sols seran reemborsats per targeta de crèdit; si voleu que us retornin l’import del bitllet en efectiu, haureu d’anar a reclamar-lo a l’oficina on el vau comprar originalment.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Ajuda VilaWeb