14.02.2023 - 16:42
|
Actualització: 15.02.2023 - 21:11
Renfe operarà per primera vegada en solitari fora de l’estat espanyol amb les rutes fins a Lió i Marsella, arran del trencament de l’aliança amb SNCF. La previsió és que els trens comencin a circular abans de l’estiu, després d’haver passat el 16 de gener les proves dels trens d’alta velocitat en territori francès.
Encara no es poden concretar dates per al començament del servei, però amb aquest pas, l’operadora “treballarà en un país estranger”, segons ha explicat el gerent d’operacions de l’alta velocitat internacional de Renfe, Juan Ricardo Zambrana, en una atenció als mitjans de comunicació durant un viatge de proves ahir entre Barcelona i Lió.
La guerra entre Renfe i SNCF deixa sota mínims la connexió entre Barcelona i Perpinyà
L’empresa fa una “marxa en blanc”, també coneguda com a marxa de simulació, en què tres maquinistes de Renfe aprenen el recorregut per després passar a ser els formadors de la resta de la plantilla que faran el recorregut en un futur. L’objectiu és permetre als maquinistes de conèixer la línia que hauran de cobrir i practicar durant un cert temps abans que s’activi el servei, concretament són un mínim de quatre passades per cada sentit.
Un dels problemes amb què es troben els maquinistes és que s’han d’aprendre tres reglaments diferents per poder circular fins a Lió o Marsella, perquè la via canvia entre alta velocitat i línia convencional durant el trajecte, i això és “un esforç”, segons assegura Ricard Codina, un dels tres maquinistes ja formats. Fins al mes de desembre, ell conduïa durant uns cinc quilòmetres des del Portbou fins a Perpinyà, on un conductor de l’estat francès li agafava el relleu i portava el tren fins a Lió o Marsella. Ara fa tot el trajecte de gairebé cinc-cents quilòmetres.
Renfe circularà de Barcelona-Sants fins a Lió amb parades a Girona, Figueres-Vilafant, Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes, i Valença TGV. L’altra línia que activarà abans de l’estiu anirà de Madrid a Marsella passant per Barcelona.
En total, quan el servei ja sigui en funcionament, oferirà vint-i-vuit viatges setmanals per línia.
Objectiu: competir
L’operadora de ferrocarrils francesa, SNCF, va anunciar el febrer del 2022 que trencava la cooperació amb Renfe i al cap d’uns mesos, l’11 de desembre, va començar a operar tota sola la ruta de Barcelona a París adduint que la col·laboració no era viable. D’ençà d’aleshores l’empresa espanyola ha treballat per aconseguir els permisos necessaris per circular fins a Lió i a Marsella.
Zambrana ha explicat que, tot i que s’hagin trobat moltes dificultats, el nombre de passatgers i l’impacte econòmic de la línia que connectava Catalunya amb Occitània feia viables aquests trajectes. Per això l’objectiu és anar a “competir amb França”, ha dit, no sols per aprofitar de la liberalització del mercat sinó perquè consideren que és un atractiu. De fet, segons el pla estratègic l’empresa espera que el 10% dels ingressos vinguin de mercats internacionals l’any 2028.
Des de l’anunci de SNCF, Renfe ha treballat per obtenir els certificats necessaris per a poder circular a l’estat francès, i de fet els directius de la companyia assenyalen que han obtingut el certificat en un temps de rècord, perquè operadors com Trenitalia ha estat més de dos anys per poder circular per les vies franceses. En canvi, l’empresa espanyola ha hagut d’esperar menys d’un any.