RedNote, l’aplicació que guanya popularitat arran de la possible prohibició de TikTok als EUA

  • Els usuaris als Estats Units de Xiaohongshu, una aplicació de vídeos curts més coneguda com a RedNote, s'han multiplicat en anticipació d'una possible prohibició de TikTok

VilaWeb
Dos treballadors de RedNote a la seu de la companyia, a Xangai, aquesta setmana (fotografia: Alex Plavevski/Efe).
14.01.2025 - 21:40
Actualització: 17.01.2025 - 19:05

The Washington Post · Christian Shepherd, Vic Chiang i Katrina Northrop

La possible prohibició de TikTok als Estats Units –que podria entrar en vigor aquest diumenge mateix– ha fet que molts joves nord-americans vagin cap a una destinació inesperada: RedNote, una aplicació fortament censurada de propietat xinesa que, fins ara, pràcticament no feia servir ningú fora de la Xina.

Aquests darrers dies, aquests “refugiats de TikTok”, tal com molts s’autodenominen, han anat en massa cap a RedNote. Aquest cap de setmana, sense anar més lluny, RedNote va ser l’aplicació de franc més descarregada de la botiga d’aplicacions d’Apple als Estats Units.

El fervor per RedNote va començar divendres passat, quan el Tribunal Suprem nord-americà va suggerir que, probablement, dictaminaria a favor d’una llei que obligaria la xinesa ByteDance, l’empresa matriu de TikTok, a prohibir l’ús de l’aplicació als Estats Units si no se’n desprenia prèviament.

TikTok ha recorregut contra la constitucionalitat de la llei al Tribunal Suprem dels EUA, tot al·legant que, si finalment entra en vigor, vulnerarà la llibertat d’expressió dels nord-americans que la fan servir.

Molts temen que la prohibició entri en vigor aquest diumenge, la vigília de la investidura de Donald Trump. El president electe dels Estats Units ha promès “salvar” l’aplicació –la qual havia acusat anteriorment de ser una eina de desinformació xinesa– dels efectes de la llei.

Encara hi ha molts interrogants sobre com s’implementaria una hipotètica prohibició –si és que es pogués implementar. Però en compte d’esperar el pronunciament del Tribunal Suprem, o bé d’optar per una alternativa de propietat nord-americana, alguns usuaris de TikTok han protestat contra la possible prohibició tot donant-se d’alta a l’alternativa xinesa que tenien més a mà: una aplicació anomenada Xiaohongshu, en xinès (literalment, “petit llibre roig”), més coneguda internacionalment com a RedNote. L’aplicació és propietat de Xingyin Information Technology, una empresa privada amb seu a Xang-hai.

Els nous usuaris nord-americans han desembarcat a RedNote amb balls importats de TikTok, mems sobre l’espionatge xinès i peticions de classes de mandarí. Molts usuaris xinesos els han donat una benvinguda entusiasta, i els han ofert ajuda per a traduir els continguts de l’aplicació.

La magnitud d’aquesta “migració” a RedNote és difícil de quantificar; sigui com sigui, és probable que la xifra d’usuaris que s’hi han donat d’alta representi tan sols una petita fracció dels 170 milions de nord-americans que fan servir TikTok.

La rapidesa del canvi de TikTok cap a RedNote il·lustra els límits d’una possible prohibició de TikTok als Estats Units. Daria Impiombato, analista de política xinesa a l’Institut Australià de Política Estratègica, explica que una hipotètica prohibició de TikTok podria portar les autoritats nord-americanes a “un joc del gat i la rata perpetu”, a mesura que els usuaris de TikTok se’n van cap a unes altres aplicacions –com ara RedNote– que també se sospita que poden estar sota el control d’un govern estranger.

“Probablement hem dedicat massa esforços i atenció a una única aplicació”, diu Impiombato, en al·lusió a TikTok. “Una volta un país és capaç de crear algorismes i aplicacions com les de TikTok, crear-ne una alternativa a curt termini no és cap gran envit.”

Concebuda originalment com una plataforma comercial orientada al consumidor femení, RedNote ha evolucionat i guanyat usuaris fins al punt d’esdevenir una de les aplicacions de vídeos curts més populars a la Xina. A mitjan 2024, l’aplicació tenia més de 300 milions d’usuaris al país.

Tot i que el nom xinès de RedNote sembla al·ludir directament al Petit llibre roig, el famós volum de cites de Mao Zedong, l’aplicació és, en essència, apolítica. La propietat de RedNote no ha explicat mai el perquè del nom, però la premsa xinesa ha informat que Mao Wenchao, el fundador de RedNote, va triar-lo com a homenatge als colors de la seva universitat i el seu antic ocupador –la Universitat de Stanford i Bain Capital, respectivament–, i no pas pel llibre de cites de Mao.

Sigui com sigui, l’aplicació censura continguts amb la mateixa escrupolositat que la resta d’aplicacions de xarxes socials xineses, segons que expliquen els analistes.

“RedNote no és Facebook ni és Instagram. Hi ha molts temes que directament hi són prohibits, incloent-hi qüestions relatives a la sanitat i a les finances”, explica Ying Yin, investigador de la Universitat de Cyberjaya (Malàisia) que estudia els usuaris de RedNote.

A diferència de TikTok –que funciona amb uns paràmetres de restricció de continguts diferents dels de Douyin, la versió xinesa de l’aplicació–, la versió de RedNote disponible als Estats Units és exactament la mateixa que la que fan servir els usuaris xinesos.

L’equip intern de censors de l’empresa prohibeix –o limita– les discussions relacionades amb milers de termes catalogats com a “delicats”. Aquests termes delicats inclouen els 546 sobrenoms amb què es coneix el secretari general del Partit Comunista Xinès, Xi Jinping, segons que revelava el portal China Digital Times l’any 2022.

Fins i tot els mitjans estatals xinesos han coincidit a assenyalar que a RedNote li serà difícil d’ajustar els seus criteris de censura en resposta a l’arribada d’una onada de nous usuaris nord-americans, molts dels quals són adolescents. “El contingut que publiquen els usuaris nord-americans és més diversificat, cosa que augmenta les dificultats de la revisió i gestió de continguts”, deia fa poc l’agència de notícies estatal xinesa.

A la Xina, l’èxit mundial de TikTok ha estat, durant anys, la gran enveja de les plataformes xineses de xarxes socials. Aplicacions rivals, com ara l’omnipresent WeChat o la plataforma de microblogging Weibo, tenen centenars de milions d’usuaris a la Xina i funcionalitats altament innovadores, però ben poques han estat capaces de seguir el rastre de ByteDance a l’hora d’atreure usuaris estrangers.

Pequín no ha descartat la possibilitat que ByteDance es vengui TikTok, però el govern xinès s’hi ha oposat i ho considera un intent de robatori de tecnologia xinesa.

El 2020, poc després que Trump proposés de restringir TikTok als Estats Units, el Ministeri de Comerç de la Xina va canviar les lleis d’exportació per atorgar al dret de vet sobre una hipotètica transferència a països estrangers dels preuats algorismes amb què funciona TikTok.

A la Xina, alguns han celebrat el fervor nord-americà per RedNote com una oportunitat històrica per a acostar els joves xinesos i els joves nord-americans.

Alguns altres es mostren més prudents. “Veurem quants nord-americans poden suportar aquest règim de censura. Després d’un temps, segur que se n’acabaran anant tots”, deia un usuari xinès en un missatge a la plataforma.

“Molta gent s’afegeix a RedNote per desafiar el govern nord-americà, però quants d’aquests nous usuaris volen relacionar-se amb usuaris xinesos o aprendre res de la cultura xinesa?”, es demanava Olivia Wang, una jove de 26 anys resident a Pequín que treballa en el sector del màrqueting.

En aquest sentit, afegeix que el fervor per RedNote als Estats Units tan sols perdurarà si l’aplicació aconsegueix el suport del govern xinès per a ajustar el seu règim de restricció de continguts i les seves funcionalitats a la nova base d’usuaris estrangers. “En cas contrari, no veig com podria sobreviure RedNote als Estats Units”, sentencia Wang.

Lyric Li, de Seül estant, ha contribuït a aquest article.

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor