Reconeixen la incapacitat permanent per exposició a l’amiant al primer treballador viu del metro de Barcelona

  • TMB estudia de recórrer contra la sentència

VilaWeb
Redacció
12.03.2024 - 14:14
Actualització: 12.03.2024 - 17:45

El jutjat social 4 de Barcelona ha reconegut la situació d’incapacitat permanent en grau total provocada per l’exposició a l’amiant al primer treballador viu del metro de Barcelona, Rafael Rubio. El jutge ha considerat acreditada l’existència d’una malaltia professional i l’ha vinculat a la feina que Rubio va fer als tallers de manteniment i reparació de Vilapiscina durant quaranta-dos anys.

Segons la CGT i el Col·lectiu Ronda, fins ara la direcció ha reconegut vint-i-vuit treballadors amb afectacions “benignes” per amiant. Àlex Tisminetzky, l’advocat del Col·lectiu Ronda que ha portat aquest cas, ha celebrat la decisió del jutge perquè ha assegurat que el reconeixement de l’existència d’una malaltia professional permetrà de començar el camí per denunciar la companyia i reclamar els danys i perjudicis que va patir el treballador.

Per la seva banda, la CGT ha exigit que es retiri tot l’amiant que encara hi ha al metro i avisa que les mesures preses són insuficients. Óscar Sánchez, representant de la CGT al metro de Barcelona, ha criticat l’estratègia de blocatge que s’ha aplicat fins que un jutge ha dictat sentència: “Cap empresa hauria de negar quan sap que s’està produint un perjudici clar als seus treballadors.”

TMB estudia de recórrer contra la sentència

TMB ha indicat que estudia presentar un recurs d’apel·lació contra la sentència perquè creu que el jutge no ha determinat que la malaltia que pateix Rubio sigui causada per l’amiant.

La companyia ha recordat que fa més de trenta anys que l’empresa desenvolupa un pla per retirar tot l’amiant de la xarxa. Ha assenyalat que el 87% de l’amiant en instal·lacions de metro ha estat retirat o tractat i que, si s’analitza per quantitat de tones, el 88% ha estat eliminat o encapsulat.

El jutge ha recordat que una avaluació de l’any 1988 va detectar presència d’amiant a aquests tallers. Posteriorment, una avaluació higiènica de l’any 1990 va determinar la presència d’amiant a les instal·lacions del metro, especialment als túnels i conductes de ventilació, fruit del desgast de les antigues sabates de fre, la pintura i altres components mecànics dels combois. Així mateix, la sentència ha recollit que no va ser fins a l’any 2018 que es va implantar un pla d’intervenció per eliminar l’amiant en estructures i es va intensificar la vigilància de la salut de la plantilla.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor