03.07.2016 - 02:00
El MNAC descobreix a partir un conjunt d’ombres xineses inèdites de Ramon Casas la relació del pintor amb les pràctiques artístiques populars. Ho fa en l’exposició Ramon Casas i les ombres xineses d’Els Quatre Gats, el particular homenatge que el museu ret al pintor modernista en el 150è aniversari del seu naixement, fins al 31 d’octubre.
Les 11 ombres xineses dipositades recentment al museu per un col·leccionista privat es presenten acompanyades de cartells, invitacions, àlbums i altres peces del pintor i altres artistes, que mostren la faceta popular de Casas i els punts de contacte amb la bohèmia parisenca i el cercle d’intel·lectuals d’Els Quatre Gats.
Es desconeix si aquestes creacions es van fer servir mai en una funció de teatre d’ombres. Ara bé, el que se sap és que els perfils creats per Casas pertanyen a algunes personalitats de l’anomenada parròquia d’Els Quatre Gats com Àngel Guimerà, Miquel Utrillo, Pompeu Gener, Pere Romeu, i també un autoretrat del pintor.
Aquestes peces, d’estil caricaturesc i còmic, són posteriors a l’estada que Ramon Casas va fer a París durant tres anys quan encara era molt jove. Allà va contactar amb els cabarets de Montmartre com Le Chat Noir i amb personatges com Toulouse-Lautrec. Així es va introduir al món de la bohèmia parisenca, del que va quedar fascinat i va heretar l’interès per aquest llenguatge. De fet, en les altres obres de Ramon Casas i les ombres xineses d’Els Quatre Gats s’evidencia el rastre l’ombra xinesa, especialment en l’àmbit dels cartells i dibuixos.
La cessió en dipòsit al museu completa la visió de Casas com a artista polifacètic, amb un perfil polivalent i uns interessos diversificats. La condició d’artista modern que se li atribueix té molt a veure amb la connexió que va establir, juntament amb altres col·legues d’Els Quatre Gats, amb expressions i pràctiques artístiques populars com les ombres xineses.