28.03.2017 - 08:45
|
Actualització: 28.03.2017 - 10:47
El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha anunciat inversions de 1.900 milions d’euros al servei de rodalia durant aquest mandat. En una entrevista que publica avui La Vanguardia, Rajoy també explica que les inversions formen part d’un pla de vuit anys, 2017-2025, amb un cost total de gairebé 3.900 milions. El president assegura que Rodalia i el corredor mediterrani ‘seran una prioritat’, però que ‘ambdues coses a la vegada no es poden fer’ perquè el pressupost no arriba tan enllà.
Rajoy participarà avui en acte sobre infrastructures, on s’espera que doni més detalls sobre aquest pla d’inversions. De totes maneres, no és la primera vegada que proposa un mena de pla de xoc per a millorar el servei de Rodalia que no s’acaba concretant. L’ex-president Zapatero va prometre una inversió de 4.000 milions que més tard Anna Pastor va retallar fins per sota dels 400 i dels quals només s’ha executat el 5%.
Tanmateix, Rajoy ha dit: ‘El 48% de la inversió a Espanya en rodalia ha estat a Catalunya.’ Per tant, considera que no és just dir que el govern espanyol ha desatès el Principat. En tot cas, pensa, l’executiu s’havia d’haver explicat més bé. ‘Sóc conscient que els ciutadans no volen titulars sinó un pla realista i viable’, ha afegit.
El govern no hi veu cap esperança
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i el vice-president, Oriol Junqueras, signen un article conjunt a El Periódico on denuncien els incompliments reiterats de l’estat espanyol en matèria d’inversions en infrastructures.
Ambdós polítics desgranen algunes dades i expliquen que Renfe només ha executat el 5% de l’obra prevista, mentre Adif, el gestor de les infrastructures ferroviàries, només ha complert el 27% de les seves obres. Pel que fa a Aena, el compliment és del 14% i en matèria de ports el 43%.
Sobre les retallades de Pastor, Puigdemont i Junqueras asseguren que ‘és una de tantes promeses que no es concreten mai. L’estat espanyol fa bona la dita: les paraules se les emporta el vent.’
Pel que fa a la gestió del corredor mediterrani, la consideren ‘una actuació negligent que afeixuga la capacitat exportadora dels territoris més dinàmics de l’estat’. I asseguren que a base d’incompliments, les promeses d’inversió ‘han perdut tota la credibilitat als ulls de la societat catalana’.
Ahir, en una conferència, el conseller de Territori, Josep Rull, va dir que el deute de l’estat espanyol amb Catalunya per les inversions promeses que no s’han executat és d’uns 10.000 milions d’euros.