Quinze milions de persones voten la candidatura del batlle detingut d’Istambul

  • La proclamació d'Ekrem Imamoglu  com a candidat del Partit Republicà del Poble és un desafiament al règim d'Erdogan

VilaWeb
Manifestació ahir a Istambul contra l'empresonament d'Ekrem Imamoglu (Fotografia de Nazim Serhat Firat)
23.03.2025 - 23:50
Actualització: 24.03.2025 - 07:30
00:00
00:00

El batlle empresonat d’Istambul, Ekrem Imamoglu, ha estat proclamat aquest diumenge candidat del Partit Republicà del Poble (CHP) a les eleccions presidencials previstes inicialment per al 2028. La proclamació, amb una participació simbòlica de quinze milions de votants, ha esdevingut un desafiament directe al president turc, Recep Tayyip Erdogan, el mateix dia que Imamoglu ingressava a una presó de màxima seguretat acusat de corrupció, uns càrrecs que ell nega.

“Quinze milions de ciutadans han anat a votar i han elegit Imamoglu!”, ha proclamat el president del CHP, Özgür Özel, en una manifestació multitudinària al parc de Saraçhane, a Istambul. La convocatòria, d’un fort contingut simbòlic, ha inclòs 13,2 milions de vots en les anomenades “urnes de la solidaritat”, obertes a tothom, i 2.621 urnes oficials per als afiliats del partit. Imamoglu era l’únic candidat.

Özel ha afirmat que la plaça simbolitza el rebuig popular a Erdogan i fa inevitable un avançament electoral. “Ens han pres Ekrem Imamoglu. Som en rebel·lió. No hi ha pena, sinó esperança en aquesta plaça”, ha dit, tot denunciant un “intent fallit de cop d’estat del 19 de març”, en referència a la detenció del batlle.

També ha criticat durament els mitjans afins al règim per silenciar tant la proclamació com les protestes, i ha instat a deixar de consumir els productes de les empreses que hi fan publicitat: “Guanyeu diners amb nosaltres. Ens veneu productes, però serviu el palau.”

Özel ha denunciat les amenaces contra artistes que van participar en les protestes del parc Gezi del 2013 i ha mostrat una signatura conjunta de vuit-cents vuitanta artistes a favor de la democràcia. “Intimiden els artistes atacant l’honor de Gezi”, ha dit.

Dilek Imamoglu, la seva parella, també ha participat en l’acte. “No ens rendirem. Volen que ens sotmetem a la indefensió que ells mateixos han creat, però no ho farem”, ha afirmat. Ha recordat que l’empresonament és percebut com una injustícia per milions de persones: “No entenen què significa això per a tanta gent, però ho entendran.”

Ha citat unes paraules del seu marit en la campanya del 2016: “No usurparé els drets de ningú ni permetré que ningú usurpi els meus.” I ha afegit: “Continuaré lluitant, no sols per ell, sinó per tots els qui han vist vulnerats els seus drets.”

Özel ha tancat l’acte amb un missatge contundent: “Ekrem Imamoglu us derrotarà encara que no sigui candidat. Us derrotarà fins i tot empresonat perquè ara és el símbol de la lluita per la dignitat de la nació. Serem vencedors.”

Les protestes s’han estès pels carrers d’Istambul aquesta nit. A Taksim, la policia ha atacat els manifestants amb gas pebre, especialment a la zona de l’aqüeducte de Bozdogan.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor