Tots els cotxes poden entrar a Barcelona després de la sentència contra la zona de baixes emissions?

  • L'Ajuntament de Barcelona diu que la zona de baixes emissions es manté vigent i que continuarà multant malgrat la sentència del TSJC

VilaWeb
Redacció
21.03.2022 - 18:25
Actualització: 21.03.2022 - 19:25

En ple desplegament del sistema de la zona de baixes emissions (ZBE) a la ciutat de Barcelona, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha dictat una sentència que n’anul·la l’aplicació. La sala contenciosa administrativa ha acceptat parcialment els recursos de diverses entitats que s’hi oposaven, com ara la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries, l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya i els gremis de tallers de reparació de vehicles i de transportistes.

Quan entra en vigor la suspensió de la ZBE a Barcelona?

La sentència diu que l’ordenança de l’Ajuntament de Barcelona, aprovada el desembre del 2019, no és motivada i és desproporcionada perquè no preveu alternatives. Del moment que el tribunal ha dictat la sentència, el sistema de zona de baixes emissions resta aturat, sense validesa, segons que assenyalen fonts jurídiques.

Malgrat tot, el tinent de batlle d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha dit que, segons el criteri de l’ajuntament, la ZBE es manté vigent perquè la sentència no és ferma, de manera que continuaran multant els cotxes contaminants que hi entrin. Ha anunciat que demà es reunirien els ajuntaments afectats per la ZBE, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona per a avaluar com procedir.

Badia ha dit que la sentència havia sorprès molt l’ajuntament perquè els projectes de zones de baixes emissions són una de les eines per a combatre la contaminació a l’aire més esteses a Europa i que, a més, la llei de canvi climàtic espanyola encoratja a establir zones d’aquesta mena. “Si demà fem passes enrere en la protecció davant la contaminació de l’aire, ens posarem davant dels tribunals europeus”, ha dit.

Què passarà d’ara endavant amb la ZBE?

Contra aquesta sentència, l’ajuntament hi pot presentar un recurs, en primer lloc, a la sala d’apel·lacions del TSJC mateix. És en aquest recurs que pot demanar que se’n suspengui l’execució fins que no es resolgui. Si la sala ho acceptés, el sistema de zona de baixes emissions tornaria a funcionar, si més no, provisionalment, fins que la sala d’apel·lació es pronunciés sobre el fons de la qüestió.

I les multes que ja s’han interposat?

Un dels dubtes principals arran de la suspensió de la ZBE és sobre les multes que s’han interposat des que va entrar en vigor, a començament del 2020, i si tornaran els diners als ciutadans. El regidor Eloi Badia ha dit que, com que consideren que la ZBE encara és activa, no pensen pas retornar-los, els diners, però que serà un dels punts que es tractaran a la reunió de demà entre les administracions implicades.

Què és la zona de baixes emissions?

D’ençà que va començar del 2020, els vehicles sense cap etiqueta ambiental de la DGT no podien entrar a la ZBE de la capital catalana, però la pandèmia de la covid va ajornar les sancions fins a final del 2020.

Els camions i els autocars petits tampoc no podien circular per la zona de baixes emissions d’ençà del gener i, a partir del juliol, tampoc no hi podran circular els autocars de transport col·lectiu. La moratòria de sis mesos de la ZBE per a aquests vehicles s’acabarà llavors. El sector dels transportistes preveia que vora set mil camions i vehicles pesants es trobarien obligats a deixar de circular per Barcelona i la rodalia.

De fet, la setmana passada, la Generalitat i els ajuntaments van acordar d’ampliar les zones de baixes emissions a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants l’any 2025. Seixanta-set municipis es trobarien afectats per la mesura. Ara per ara, és incert quin efecte pot tenir aquesta sentència del TSJC sobre el pla d’aplicació de la ZBE a tots aquests municipis.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor