03.10.2019 - 18:47
|
Actualització: 03.10.2019 - 18:49
La titular del jutjat d’instrucció número 3 de l’Audiència espanyola, María Tardón, ha acordat l’arxiu d’una querella presentada per centenars de taxistes professionals contra Cabify, Uber i altres empreses de VTC pels delictes d’estafa, contra la hisenda pública, contra els drets dels treballadors, administració deslleial, emblanquiment de capital i alteració del preu de les coses amb engany.
A la querella, dirigida contra divuit corporacions i trenta-nou persones físiques, es denunciava que com a conseqüència de la seva actuació hi havia hagut una intromissió il·legítima en un mercat tan intensament regulat com el del taxi, fet que li causava danys i perjudicis permanents. En canvi, la magistrada entén que la denúncia partia d’una premissa falsa, que era considerar que la conducta dels querellats es produïa en un mercat lliure i desregulat, ‘quan no és així’.
Al contrari, Tardón subratlla que es tracta d’un sector intervingut i sotmès a regulació estatal, autonòmica i local, per la qual cosa no es poden acceptar els fets que relata la querella. ‘Sobretot quan el que s’assenyala és que la conducta dels VTC gira a l’entorn de l’engany que es causa als consumidors en oferir-los aquests serveis’, afirma.
La magistrada subratlla, també, que s’omet que no hi ha ni la possibilitat de manipulació dels preus en un sector intervingut, ni tampoc un engany als consumidors ‘que paguen per un servei que accepten lliure i anticipadament’. És per això, aprofundeix, que no s’aprecia la principal conducta delictiva descrita que és, ‘precisament, la que arrossega els altres delictes connexes o derivats que s’invoquen a la querella’.
Així doncs, estima la magistrada, tampoc es pot apreciar la concurrència del delicte d’estafa i frau a la hisenda pública que giren, igualment, a l’entorn de l’esmentat element típic de l’engany.
Pel que fa a la resta de delictes, contra els drets dels treballadors, administració deslleial i blanqueig de capitals, la jutgessa entén que no podran ser objecte d’enjudiciament a la seu de l’Audiència espanyola pel fet que no formen part dels de la seva competència.
Cal recordar que a principis d’agost Tardón sí va admetre a tràmit les querelles i va emplaçar la fiscalia a ampliar la investigació, després de veure-hi indicis que feien presumir la possible existència d’una infracció penal.
La resta de societats querellades eren Cibeles Confort Cars, Gesstaxi Gestión, Ares Capital, Siargao Director Ship, Vector Ronda Teleport, Moove Cars, Sustainable Transport, Maxi Mobility Transporte de Viajeros, Prestige and Limousine, Aerocity, Tibus Bussines Cars i Garment Investments, a més d’una quinzena de persones.
La Plataforma Integral del Taxi va començar a presentar pel juny les primeres querelles a l’Audiència espanyola contra Uber i Cabify, a més d’empreses vinculades i alguns dels seus directius per diversos delictes penals. En total, els taxistes van anunciar la intenció de presentar fins a dos mil querelles, de les quals set-centes eren de taxistes de Barcelona.
Álvarez denuncia Silva al Col·legi d’Advocats
El portaveu de Taxi Project i impulsor de les querelles, Alberto ‘Tito’ Álvarez, ha presentat una denúncia contra el seu ex-advocat –i alhora redactor de les querelles-, Elpidio Silva, al Col·legi d’Advocats i ha demanat la seva inhabilitació. Álvarez ha tornat a criticar la prima d’èxit que els va reclamar l’ex-lletrat perquè ‘no és legal’ i l’ha acusat de cometre faltes molt greus que van contra el codi deontològic de l’advocacia. Segons ha explicat, la resolució podria arribar en trenta dies i ha avançat que en els pròxims dies donarà a conèixer més accions.