22.06.2023 - 11:29
|
Actualització: 29.06.2023 - 20:18
The Washington Post · Andrea Salcedo, Maham Javaid, Justine McDaniel, Marisa Iati, Bryan Pietsch i Adela Suliman
Heus ací tot allò que sabem sobre les cinc persones que van emprendre la cara expedició turística a bord del submarí d’OceanGate, anomenat el Titan.
Stockton Rush
Stockton Rush, el pilot del submergible, és el fundador i CEO d’OceanGate, una empresa privada de recerca i turisme que ha fet més d’una dotzena d’expedicions submarines d’ençà del 2010. L’empresa es va crear el 2009 i havia completat altres immersions a les restes del Titanic aquests darrers dos anys.
Rush, de 61 anys, va obtenir la llicència de capità de DC-8 a la United Airlines Jet Training Institute el 1981 (a 19 anys), fet que el convertí en el pilot de transport de jets més jove del món, segons la seva biografia a la web d’OceanGate. La seva llicència de pilot l’ha portat al Caire, Damasc, Bombai, Londres, Zuric i Khartum.
Va obtenir una llicenciatura en Enginyeria Aeroespacial de la Universitat de Princeton el 1984 i un MBA de la Haas School of Business de la UC-Berkeley el 1989. Aquell any, Rush va construir un avió experimental Glasair III que encara vola, segons la biografia. També va acabar un submergible Kittredge K-350 modificat de manera significativa, amb el qual ha fet més de 30 immersions.
Al desembre, Rush va dir a CBS Sunday Morning que creia que submergir-se amb el seu submarí no era particularment perillós, però que el preocupava que passés res que li impedís de tornar a la superfície. “Vull dir, si només vols estar segur, no surtis del llit”, va dir. “No agafis el cotxe. No facis res. En algun moment, hauràs d’assumir algun risc, i realment és una qüestió de risc i recompensa.”
Per a Rush, l’exploració del mar era una vocació. Va dir a la CBS que de petit somiava de ser astronauta, però després es va adonar que volia investigar coses desconegudes. “Volia ser una mena de capità Kirk”, va dir. “No volia ser un passatger del darrere.”
Hamish Harding
Hamish Harding és un empresari britànic de l’aviació i un aventurer experimentat que ha aconseguit uns quants rècords mundials en viatges submarins i al voltant de la Terra en avió.
Harding, un pilot d’aeronau, va publicar a les xarxes socials que viatjaria fins a les restes del Titanic a bord del Titan. “Aquesta missió probablement serà la primera i única missió tripulada al Titanic el 2023”, va escriure a Instagram.
Harding és el fundador i president d’Action Aviation, amb base als Emirats Àrabs Units, que compra i ven avions. Té més de 50 anys i també és el president de la secció del Pròxim Orient de l’Explorers Club, que es descriu com una “societat professional multidisciplinària dedicada a l’avanç de la recerca de camp, l’exploració científica i la conservació dels recursos”.
L’any passat, Harding va ser passatger en el cinquè vol espacial tripulat de Blue Origin, l’empresa espacial fundada per Jeff Bezos, que és el president honorari de l’Explorers Club (Bezos és el propietari de The Washington Post).
Les pàgines de les xarxes socials de Harding són plenes de fotos d’avions, coets, vaixells i imatges de les seves aventures a destinacions com el Pol Sud i la Fossa de les Marianes.
Paul-Henri Nargeolet
Nargeolet, un comandant retirat de la marina francesa de 77 anys, és el director de recerca submarina d’una companyia de mitjans de comunicació i exposicions, l’afiliat del qual, RMS Titanic, és l’administrador exclusiu dels viatges a les restes.
Nargeolet, conegut com a P.H., té “un coneixement únic” de les restes, segons Brandon Whited, fideïcomissari de la Titanic International Society, que va viatjar al lloc amb Nargeolet durant la dècada dels 90. Nargeolet pot identificar peces de la popa del vaixell, que es troba en un estat desastrós al fons marí, “com ningú més”, va dir Whited. “Realment coneix el vaixell i té una passió gairebé increïble.”
Nargeolet va néixer a Chamonix, França, i també va viure a l’Àfrica durant 13 anys amb la seva família. Va servir com a pilot de submarí, capità de vaixell i bussejador profund durant dues dècades a la marina francesa, segons el seu perfil de LinkedIn.
Mentre treballava a l’Institut Francès de Recerca Marítima (IFREMER), Nargeolet es va aventurar per primera vegada al Titanic el 1987, dos anys després de la troballa de les restes. L’any passat, va explicar a HarperCollins que havia intentat d’anar-hi el 1986, però no va reeixir.
Nargeolet va descriure la seva immersió en un petit submarí i el silenci que es va fer quan els passatgers van arribar a les restes per veure àncores i cadenes de bronze brillants, polides pel mar, amb la inscripció que indicava que s’havien fabricat a Glasgow encara clarament visible.
“Estàvem extremadament contents, finalment, de començar a submergir-nos al Titanic”, va dir a HarperCollins. “I en aquell moment no sabíem que hi tornaria tantes vegades.”
D’ençà de llavors, Nargeolet ha encapçalat unes quantes expedicions, ha completat 37 immersions en submarí, incloent-hi OceanGate, i ha supervisat la recuperació de 5.000 artefactes, segons una biografia a la web de la seva companyia.
L’any passat, Nargeolet va publicar un llibre sobre el vaixell en francès: Dans les profondeurs du Titanic (“En les profunditats del Titanic”).
“Ell coneixia tan bé aquesta zona, que ho fa especialment tràgic”, ha dit Michael Findlay, ex-president de la Titanic International Society i amic de Nargeolet. “Ha fet més immersions en aquest lloc que ningú. I el fet que sigui entre els desapareguts és gairebé impossible d’entendre.”
Shahzada Dawood
Shahzada Dawood, un empresari paquistanès i britànic, de 48 anys. El seu fill, Suleman, de 19 anys, també forma part de l’expedició. Els Dawood són una de les famílies empresarials més prominents del Paquistan.
Shahzada Dawood és el vice-president del conglomerat paquistanès Engro Corp., que té molts interessos industrials, incloent-hi fertilitzants, tèxtils i alimentació. És una filial de Dawood Hercules, propietat de la família i dirigit pel seu pare, Hussain.
Dawood també dirigeix la Dawood Foundation i és fideïcomissari de l’Institut SETI, una organització de recerca amb seu a Califòrnia que cerca vida extraterrestre. El president de l’institut, Bill Diamond, diu que Dawood és humil i el fascina la qüestió de si hi ha vida intel·ligent en altres llocs de l’univers.
Quan va informar Diamond sobre el viatge amb el submarí al mes d’abril, Dawood es va mostrar emocionat per allò que considerava una oportunitat extraordinària. Segons Diamond, Dawood no sol ser una persona propensa a prendre riscos, però semblava intrigat per l’oportunitat d’explorar l’oceà, encara una frontera relativament desconeguda per als éssers humans.
“Va dir que aniria a una profunditat extrema en una embarcació privada, així que crec que entenia que això era als límits de les nostres capacitats tecnològiques, però no semblava preocupat pel risc”, va dir Diamond.
Dawood té doble nacionalitat i forma part d’uns quants consells benèfics, inclosos alguns relacionats amb el rei Carles III del Regne Unit. Ha parlat a les Nacions Unides i ha assistit sovint al Fòrum Econòmic Mundial de Davos, a Suïssa, on ha compartit la seva visió d’un futur sostenible i ha defensat l’energia neta i models empresarials que ajudin a millorar les comunitats d’ingressos baixos.
Segons el comunicat de la seva família, és un amant de la fotografia de fauna salvatge, la jardineria, el seu gos i l’exploració d’hàbitats naturals.
Suleman Dawood
Suleman Dawood és el membre més jove de l’expedició. Va créixer als afores de Londres, al pintoresc poble de Long Ditton, a Surrey, juntament amb el seu pare i la seva mare, Christine, una professional del desenvolupament i coach vital que ha dirigit un negoci d’agricultura orgànica a la regió del Punjab, al Paquistan, i forma part de la junta de la Fundació Dawood.
Segons una declaració de la seva família, Suleman és un fan dels llibres de ciència-ficció, de resoldre cubs de Rubik i de jugar a vòlei. Fa poc que es va graduar a l’ACS International School Cobham, i el seu director, Barnaby Sandow, ha dit The Washington Post que la comunitat escolar “està profundament preocupada per la notícia” de la desaparició del submarí.
“Tenim els pensaments amb la família, amics i éssers estimats en aquest moment difícil”, ha dit Sandow en una declaració.
Suleman té una germana, Alina, i la família té un gos anomenat Stig i un gat anomenat Proteus. Els veïns han dit al Daily Mail: “No podríem desitjar uns veïns més encantadors… Els nens són molt dolços i educats.”