20.03.2016 - 22:00
Com deveu saber, aquests últims anys, especialment entorn de la Catedral de Barcelona, s’han popularitzat els anomenats ‘free tours’, en els quals l’empresa que ofereix el ‘tour’ a peu i el seu guia reben un ingrés econòmic mitjançant propines.
Aquesta activitat és del tot il·legal perquè l’empresa que organitza aquestes visites no ho declara i el guia no oficial que fa la feina no és donat d’alta a l’IAE, no paga autònoms i no declara ni IVA ni IRPF. Però el motiu d’aquest escrit és quelcom col·lateral a aquesta activitat econòmica il·lícita, que podríem qualificar de ‘top manta del turisme’.
Es tracta de la publicitat mòbil ‘d’home-dona anunci’ que han començat a fer aquestes empreses. Com podeu veure a la fotografia, els guies porten uns paraigües amb el nom de l’empresa i deixen ben clar que el servei es presta ‘gratis-free’. Avui són dos, però demà seran tres i demà passat, quatre, cinc… I un bon dia anirem a passejar per la plaça Nova i ens trobarem envoltats de paraigües anunciant ‘free tours’. Llavors, les places més emblemàtiques de Barcelona tindran una saturació de guies no oficials que oferiran prospectes, passejades en ‘segways’ i més serveis, com ja passa en ciutats com ara Praga. Aleshores hauran fet fora els barcelonins de la pròpia ciutat definitivament.
Com a ciutadà i guia oficial de turisme de Catalunya, penso que, mentre no s’encari la problemàtica dels ‘free tours’ com ja es va fent amb algunes altres formes d’economia submergida (taxis sense llicència, pisos turístics no declarats, ‘top manta’…), és urgent que almenys s’impedeixi que facin publicitat dels seus serveis a la via pública. A més, són un perjudici per a les arques municipals, perquè no paguen per anunciar-se –cosa que, paradoxalment, no podran mai fer, perquè són empreses no declarades. Fóra bo de donar una instrucció a la guàrdia urbana que patrulla per la zona perquè impedeixi aquesta publicitat a la via pública.
Miguel Ángel Díez Besora