21.02.2020 - 16:09
|
Actualització: 21.02.2020 - 16:11
El ministre de Consum espanyol, Alberto Garzón, ha presentat el projecte de reial decret per a regular la publicitat de les cases d’apostes, que permetrà que les cases d’apostes es continuïn anunciant durant els esdeveniments esportius —tant a l’estadi com a les retransmissions— que es facin a partir de les 20.00. Això sí, Garzón ha dit que serà un tipus de publicitat ‘enormement restrictiva’ perquè no hi podran aparèixer famosos ni anunciar cap mena d’abonament ni incitació directa a fer una aposta. Garzón ha argumentat que han apostat per un ‘paradigma regulador estricte’ i no la ‘prohibició total’, ja que consideren que serà més ‘eficaç’. Pel que fa a publicitat dels jocs de casino o màquines d’atzar en línia, la publicitat estarà restringida a la franja entre la 1.00 i les 5.00 de la matinada, també a plataformes com YouTube. Aquestes limitacions, però, no afectaran les campanyes publicitàries de Loterias y apuestas del estado ni les de l’ONCE.
El contingut del decret llei ha provocat una protesta a les portes del ministeri convocada per la Coordinadora contra les cases d’apostes de Madrid. Denuncien un incompliment del pacte de govern entre el PSOE i Unides Podem, que preveia mesures més restrictives com limitar la publicitat de manera similar a la del tabac. ‘Considerem que el paquet de mesures no resol el problema d’arrel, són mesures molt tímides i moltes no tenen cap explicació’, explica a VilaWeb Cristina Barrial, portaveu de la coordinadora. Ho exemplifica amb la permissivitat de mantenir la publicitat durant els partits que es juguen després de les 20.00 o que no es prohibeixi l’esponsorització de cases d’apostes a equips de futbol. ‘Es podrà continuar jugant partits amb samarretes on hi ha les marques de les cases d’aposta, sigui l’hora que sigui’, diu.
Garzón, coordinador federal d’Esquerra Unida, ha justificat la rebaixa dient que una prohibició total de la publicitat hauria estat ‘imprudent’ perquè, en la seva opinió, hauria promogut el joc il·legal. Sobre l’equiparació amb la publicitat del tabac, ha dit que ‘fumar t’omple sempre els pulmons de porqueria’, però que els jocs d’apostes no són ‘necessàriament’ un problema. ‘No hem canviat d’opinió, hem aprofundit en una idea’, ha dit. Amb tot, ha dit que el text que ha presentat tan sols és un esborrany, que ahir es va enviar a la Comissió Europea i que dilluns es publicarà íntegrament.
El decret també preveu prohibir l’ús de la marca d’una empresa de jocs d’atzar per a productes dissenyats per a menors o per patrocinar instal·lacions esportives o institucions d’entreteniment. Tampoc podran tenir el nom d’una empresa d’apostes els equips esportius i es prohibirà que facin publicitat amb la imatge de persones famoses. A més, també inclou canvis en els algoritmes que tenen els jocs de pòquer gratuïts que generen la sensació de guanys fàcils per evitar generar addicció.