07.05.2024 - 21:40
|
Actualització: 08.05.2024 - 09:43
Mar i cel, el gran musical de Dagoll Dagom basat en l’obra de teatre d’Àngel Guimerà, tornarà a partir del 17 de setembre al Teatre Victòria de Barcelona. Serà, sens dubte, un dels grans esdeveniments de la temporada teatral vinent i servirà per a celebrar els cinquanta anys de trajectòria i el comiat definitiu de Dagoll Dagom dalt els escenaris. A més, coincidirà amb el centenari de la mort de Guimerà. A causa de tot plegat, quan solament fa tres mesos que les entrades es van posar a la venda, ja se n’han venut gairebé cent mil. Dels cent tres espectacles que hi ha ara programats del 17 de setembre al 20 de desembre, ja quasi s’han exhaurit les entrades dels caps de setmana de setembre i octubre i en queden poques dels de novembre i desembre.
Anna Rosa Cisquella, productora artística i executiva de Dagoll Dagom –entre moltes altres coses–, explica a VilaWeb que, tot i saber que seria un èxit, els ha sorprès el ritme de venda trepidant de les entrades. Fa deu anys que van decidir d’acabar d’aquesta manera: amb el retorn de Mar i cel, el musical que ha marcat tantes generacions de catalans d’ençà del 1988, quan es va fer la primera vegada, fins al 2014, any en què es va fer la darrera. “Ens feia il·lusió acabar la travessa amb el vaixell”, explica, tot recordant l’emblemàtica nau de pirates de Mar i cel, que deixava bocabadada la mainada cada vegada que es movia. “Per a molta gent, Mar i cel és un record emocional, i ara volen venir-hi amb els seus fills. Recordo que, quan es movia la nau, la gent mirava els nens més que no pas a l’escenari.”
Dagoll Dagom tan sols podia acabar amb ‘Mar i cel’
En una entrevista recent a VilaWeb, Cisquella deia: “Quan Bozzo i Periel es van jubilar, jo vaig veure clar que volia arribar als cinquanta anys i que volia arribar-hi amb Mar i cel.” I tal dit, tal fet: els companys de Cisquella, Joan Lluís Bozzo i Miquel Periel, van retirar-se ja fa anys, i ella ha restat al peu del canó per continuar fent grans espectacles musicals. Però ara també li ha arribat el moment: després de cinc dècades al capdavant de la companyia, Cisquella plega veles i, de retruc, Dagoll Dagom, que no ha trobat relleu per a continuar.
La rapidesa en la venda d’entrades, doncs, és una mostra d’agraïment del públic per tots aquests anys de teatre musical: d’Antaviana (1978) fins a l’Alegria que passa (2023), passant per El mikado (1986), Cacao (2000), Boscos endins (2007), Cop de rock (2011) i Scaramouche (2016), entre molts espectacles més. La companyia ha sabut mantenir un públic fidel i, alhora, molt divers, en part perquè ha estat capaç de crear nous espectadors, tal com diu Cisquella: “Sempre hem fet moltes funcions escolars amb nois que, probablement, era la primera vegada que venien al teatre. Hem contribuït a crear espectadors.” Acabar amb Mar i cel, doncs, és acabar amb el que per a alguns va ser el seu primer gran espectacle teatral i la seva porta al món de la cultura. “Era molt millor acabar amb Mar i cel que no amb qualsevol altre espectacle que fes figa”, diu Cisquella. Així i tot, no abaixa la guàrdia: sap que, malgrat que ara com ara la venda d’entrades vagi molt bé, no pot quedar cap sessió mig buida. “No ens podem permetre funcions a mitges perquè fer un musical com Mar i cel vol dir tenir cinquanta persones treballant cada dia.” Abans de fer cap suposició sobre si es programaran més funcions o no, doncs, assegura que de primer cal omplir les funcions programades. Ara, si es compleix l’objectiu, no descarta que el musical s’allargui, fins passat Nadal.
‘Mar i cel’, a Barcelona i prou
Malgrat que Mar i cel pugui arribar a exhaurir les entrades per a totes les funcions programades al Teatre Victòria de Barcelona, Cisquella descarta rotundament de fer ronda pels Països Catalans. “Fer gira amb aquest tipus de musical és molt difícil perquè és un espectacle molt viu –explica–. La gent ja ha entès que ha de venir a Barcelona. Ens passem un mes muntant-ho tot: el so, els llums, l’escenografia… Fer gira d’això no té cap sentit. Podríem anar a una capital com Madrid, però és difícil. Nosaltres volíem acomiadar-nos del públic català.” I afegeix: “Hi ha moltíssima gent que l’ha vist cada vegada, Mar i cel, per això s’ha convertit en un clàssic.” La clau de tot plegat, segons Cisquella, és la música: “La música, com més l’escoltes, més et fascina. Quan et saps les cançons de memòria, t’ho passes millor. I això passa amb els nens, però també amb els adults.” És per això que els versos de l'”Himne dels Pirates” formen part de l’imaginari col·lectiu català, i que tothom sap entonar de memòria la melodia que acompanya el cant de “Les veles s’inflaran, / el vent ens portarà /com un cavall desbocat per les ones”. Enguany, els actors que interpretaran aquest himne seran Alèxia Pascual, ex-concursant d’Eufòria de TV3, i l’actor Jordi Garreta, que faran de Blanca i Saïd, entre una vintena d’actors més. Un càsting “de luxe”, segons Cisquella, que està molt contenta del repartiment.
La gran gala de Dagoll Dagom
Dagoll Dagom s’acomiadarà amb Mar i cel, però també amb una gran gala: La gran nit de Dagoll Dagom. Es farà al Teatre Grec de Montjuïc l’11, 12 i 13 de juliol. La dirigirà Dani Anglès, el director artístic d’Eufòria, i servirà per a repassar els grans espectacles de la companyia. A part la gala, també es farà una exposició al Teatre Victòria, que repassarà, per exemple, l’escenografia que ha fet servir la companyia. Es preveu que es faci també en format de llibre.
Després d’aquesta gran gala i l’última funció de Mar i cel, Dagoll Dagom abaixarà el teló per sempre més. Tanmateix, Cisquella assegura que continuarà treballant entre bambolines: forma part del nou projecte de l’Espai Texas i també del consell gestor del Teatre Poliorama. Tot amb tot, reconeix que, quan tanqui aquesta etapa de la companyia, té ganes de descansar.