28.02.2025 - 14:42
|
Actualització: 28.02.2025 - 17:38
La comissió d’investigació sobre la gota freda de les Corts entra ara en una nova fase amb les peticions de compareixences i el pla de treball que han presentat els grups parlamentaris. Aquest pla inclou la llista de persones que han de comparèixer i la petició de documentació. Es tracta de llistes llarguíssimes que inclouen desenes de persones de diferents àmbits. El pas següent serà la confecció de la llista definitiva i això dependrà de la majoria formada per PP i Vox a la mesa que presideix la comissió.
El PSPV, com la resta de grups, ha demanat la compareixença del president Carlos Mazón i de pràcticament tot el Consell, inclosos segons i tercers escalons. També vol que declaren en la comissió, totes les persones que van estar amb ell el dia: els escortes, el xofer.
Els socialistes coincideixen amb Compromís a demanar que vagen a les Corts l’ex-director d’À Punt, la periodista Maribel Vilaplana i el propietari i treballadors del restaurant El Ventorro on diu el president que va dinar.
A la llista de compareixents també hi ha l’ex-consellera Salomé Pradas, la vice-presidenta Susana Camarero, el conseller d’infraestructures, i el conseller d’Educació, José Antonio Rovira, que se n’anà a sa casa a Alacant en plena emergència. “Els volem demanar a la cara i que ens diguen per què en el pitjor dia de la vida dels valencians, tot el Consell era fora del seu lloc de treball mentre la gent demanava auxili a l’altra banda del telèfon”, ha dit la secretària general, Diana Morant
Els socialistes també demanen la compareixença dels tècnics d’AEMET i de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer perquè consideren que Carlos Mazón els vol culpar de la seua pròpia negligència.
Compromís vol citar tot el govern espanyol
Molts dels noms que figuren en la proposta dels socialistes també són a la de Compromís, com ara tota la cúpula d’emergències. Hi ha també els caps de gabinet del Consell del Govern valencià que van ser a les reunions, responsables d’emergències, de l’AEMET, de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, o el president de la Diputació de València, Vicent Mompó. Caps de bombers, de la guàrdia Civil, el cap de la Policia espanyola.
Quant al govern espanyol, Compromís demana que comparega el president del govern espanyol, Pedro Sánchez. Aquesta petició coincideix amb la del PP. També demanen la presència de Teresa Ribera, de María Jesús Montero, i de tot el Consell de Ministres en ple, inclosa la de ciència i tecnologia, i secretària general del PSPV, Diana Morant.
Entre els més de 200 noms, Compromís ha inclòs batlles de poblacions arrasades, gent de la cultura i ciutadans i associacions d’afectats per la gota freda.