El govern augmenta la protecció dels ocells del delta del Llobregat, però no els preserva d’una ampliació de l’aeroport

  • El govern espanyol podria imposar la infrastructura si la declara projecte d'interès estratègic

VilaWeb
Arnau Lleonart
23.07.2024 - 14:13
Actualització: 23.07.2024 - 16:18

El govern ha reforçat la protecció de la biodiversitat del delta del Llobregat i ha ampliat la zona especial de protecció de les aus de les 1.472,07 hectàrees actuals a 2.407,12 hectàrees. Una protecció que la portaveu del govern, Patrícia Plaja, ha definit com a necessària i imprescindible, però que ha reconegut que no seria prou per a protegir la zona d’una ampliació de l’aeroport de Barcelona si el govern espanyol volgués tirar pel dret, atès que podria declarar-la projecte d’interès estratègic. “Podria fer-ho, però a tots els agents de Catalunya els sorprendria”, ha dit.

Ara, sense recórrer a aquesta opció dràstica sí que dificulta encara més l’edificació en aquest paratge, “una zona que ha de ser cuidada per les administracions”, tal com ha dit Plaja. Si qui vol edificar la nova pista de l’aeroport és el nou govern de la Generalitat, hauria de fer un recorregut jurídic llarg per a modificar la zona especial de protecció de les aus. “Avui hi ha una línia vermella que marca una protecció del medi ambient i dels usos agrícoles”, ha dit Plaja.

El govern ha ampliat la consideració del lloc d’importància comunitària (LIC) delta del Llobregat, que passa a denominar-se aiguamolls del delta del Llobregat, i ha aprovat noves mesures de protecció de la biodiversitat, tal com va demanar per carta la Comissió Europea, que considerava que la superfície protegida era insuficient. Llavors va demanar a l’administració que reforcés les mesures de protecció per l’impacte tant de l’ampliació del port de Barcelona, incloent-hi el desviament de la llera del riu Llobregat, com de la de l’aeroport.

Al delta del Llobregat hi viuen ocells com el trobat (Anthus campestris), el torlit (Burhinus oedicnemus), la daurada grossa (Pluvialis apricaria), el corriol pit-roig (Charadrius morinellus) i la terrerola comuna (Calandrella brachydactyla). A més, són zones d’alimentació d’unes altres espècies, com ara l’esmirla (Falco columbarius), el falcó de la reina (Falco eleonorae) i el milà reial (Milvus milvus).

Entre els nous terrenys que entraran en la zona de protecció hi ha el tram del riu Llobregat del pont de Mercabarna fins a la desembocadura del riu; l’Illa, la bassa de desguàs del canal de l’aviació i la zona central del parc litoral del Prat; la platja del Prat, l’estany de la Roberta; i l’aquarterament aeri del Prat. També hi entren la pineda de les Filipines, l’ampliació de Can Sabadell, l’ampliació del Remolar, la Murtra i la Murtrassa, la pineda de Gavà i l’Olla del Rei.

Plaja ha defensat la necessitat d’augmentar la protecció del delta del Llobregat perquè l’espai natural s’ha reduït i fragmentat molt entre grans àrees urbanes, agrícoles i de serveis. Alhora, ha dit que els sòls agrícoles eren imprescindibles tant d’un punt de vista econòmic com ecològic, i que l’ampliació de la protecció recollia la necessitat de compatibilitzar les activitats socioeconòmiques amb la conservació i la preservació dels hàbits i les espècies.

Per redactar la nova proposta el govern ha mantingut reunions amb els sindicats agraris UP i JARC, i amb entitats del sector ambiental, com ara Ecologistes de Catalunya, SEO/Birdlife i la Xarxa per a la Conservació de la Natura (XCN). Però, segons que ha dit Plaja, no ho han tractat amb agents econòmics com ara Foment del Treball, partidari de l’ampliació de l’aeroport. “És una zona especial de protecció d’aus, se n’ha parlat amb els actors competents o que tenen alguna cosa a dir sobre aquest tema”, ha deixat clar.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor