15.12.2017 - 11:17
|
Actualització: 15.12.2017 - 12:12
No els agraden les etiquetes. De fet, consideren que qualsevol persona que avui dia, amb l’actual context de crisi, es dedica a la cultura és un activista cultural, però reconeixen que se senten més còmodes amb aquesta definició que amb la de gestors cultural. El segell discogràfic manresà Propaganda pel fet! ha celebrat enguany 20 anys de trajectòria, dues dècades treballant amb una mateixa filosofia: la de fer d’altaveu d’artistes alternatius. ‘Busquem la capacitat transformadora de la societat a través de la música. Volem donar veu al moviment social’, ha explicat a l’ACN un dels socis de la cooperativa musical, Dani Castellano. Aquest és el motiu que els va fer néixer i que els manté dempeus. Actualment, el segell gestiona una quinzena de grups musicals.
És usual relacionar el segell discogràfic manresà Propaganda pel fet! amb la música alternativa i reivindicativa, però en realitat va molt més enllà d’aquesta definició. Segons han explicat a l’ACN els seus membres, l’essència de la discogràfica té a veure amb una manera de treballar que implica l’artista i que, lluny de dirigir-lo, l’acompanya perquè sigui ell mateix qui pugui decidir el seu camí. Això, segons han explicat des de la discogràfica, agrada a molts artistes, però també n’hi ha d’altres que ‘l’únic que volen és triomfar i, per tant, prefereixen no haver-se d’implicar tant en les decisions de com fer-ho’.
‘Nosaltres, en canvi, pensem que no li pots dir a l’artista que ha de fer això, això i això, sinó que els acompanyem, els assessorem i els hi mostrem les eines que coneixem, però és el grup qui ha de decidir el seu camí’, ha explicat un dels membres, en Litus.
Aquesta manera de treballar ha atret centenars d’artistes com Obrint Pas, Feliu Ventura, Miquel Gil i Pep Gimeno, ZOO, Kòdul o Xavi Sarrià. Fins al moment, el segell discogràfic ha editat uns 120 discos.
I és que els membres de la discogràfica tenen clar el motiu que els va fer néixer: ‘buscar la capacitat transformadora de la societat a través de la música’. Quan es van decidir a engegar la discogràfica, ara fa dues dècades, la majoria de grups que hi havia al mercat eren comercials. Una realitat força diferent de l’actual, però asseguren que, més enllà de les lletres de les cançons o el fet que cantin en català, el concepte de reivindicatiu també va lligat amb la manera cooperativista de treballar que té la discogràfica. ‘Nosaltres som uns socis de l’artista, no pensem en un producte que l’hàgim de col·locar en un mercat. Dins d’haver de treballar dins d’una societat de mercat, el què volem és que l’artista tingui poder sobre allò que està fent’, ha explicat Castellano.
Model ‘360 graus’
Propaganda pel fet! va néixer quan tot just es començaven a gravar els primers discos de música. Des de llavors, la realitat canviant del mercat ha fet que la discogràfica s’hagi hagut d’adaptar de manera constant. Va ser un dels primers segells a llançar l’anomenat model ‘360 graus’, que consisteix a gestionar totes les necessitats de l’artista, des de treure el disc fins a promocionar-lo, impulsar les gires i els concerts, i gestionar els drets de les cançons.
El naixement de la Stroika, un dels grans projectes
La manca d’espais amb bones condicions per fer-hi concerts els va dur a atrevir-se amb un dels projectes que més ha marcat la seva trajectòria, el naixement de la Stroika, una sala de concerts situada als afores de Manresa. ‘Sempre hi ha bogeries al cap, però després del gran enrenou de la Stroika, ara estem més tranquils’, han assegurat. De cara al futur, no preveuen grans projectes, però asseguren que això també forma part de la seva filosofia: ‘viure el present i no pensar massa en el futur’.