11.06.2020 - 14:14
|
Actualització: 11.06.2020 - 14:52
La magistrada del Jutjat d’Instrucció número 21 de València, que investiga presumptes irregularitats comeses en l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), ha processat la que va ser la seva directora Consuelo Ciscar, per presumptament aprofitar-se de la institució per a promocionar la carrera artística del seu fill, Rafael Blasco, conegut com ‘Rablaci’.
Es tracta de la peça principal del cas IVAM i, juntament amb Ciscar, també s’ha encausat el mateix artista ‘Rablaci’, a un empresari i a tres ex-directius o empleats de l’IVAM: l’ex-director econòmic administratiu, Juan Carlos Lledó; l’ex-director de Publicacions i Acció Exterior, Norberto Martínez; i una funcionària. En canvi, ha arxivat les diligències per a cinc investigats.
Existeix una segona peça d’aquest procediment en la qual s’ha investigat un presumpte frau milionari amb l’adquisició de reproduccions d’obres de l’escultor mort Gerardo Rueda. Per aquests fets, que esperen data de judici, van ser processats Consuelo Ciscar –per a qui Fiscalia demana sis anys de presó–, Lledó i el fill i hereu de l’artista, José Luis Rueda.
Aquesta nova interlocutòria, que tanca la fase d’instrucció de la peça principal oberta el 2015 després d’una denúncia de fiscalia anticorrupció, assenyala que els fets podrien ser constitutius, en relació de concurs medial, de delictes continuats de malversació, prevaricació administrativa, suborn i falsedat de document oficial.
Consuelo Ciscar ha mantingut durant tota la instrucció que no va utilitzar els recursos del centre d’art per a promocionar la carrera del seu fill perquè tant la trajectòria en el món de l’art de ‘Rablaci’ com la seva pròpia eren ‘excel·lents’.
No obstant això, la magistrada difereix. Segons consta en la resolució, Ciscar es va aprofitar de la seua ‘posició de superioritat com a directora gerent de l’IVAM’ i va fer un ‘ús personal’ d’aquesta institució pública per a ‘construir i promocionar la carrera artística del seu fill’.
Ho va fer, d’acord amb la resolució, per mitjà de dues vies. La primera passava per usar treballadors i diners del museu per a destinar-ho a aquestes finalitats. La segona consistia a concedir serveis o comprar obres d’art amb càrrec als fons de l’IVAM a entitats o artistes coincidint amb exposicions i/o edició de catàlegs de ‘Rablaci’, fill també de l’ex-conseller de Solidaritat i ex-portaveu del PP a Les Corts Rafael Blasco, condemnat pel cas Cooperació.
Així, la interlocutòria, que pot ser recorreguda tant en reforma com en apel·lació, enumera múltiples correus electrònics intervinguts durant la investigació ‘que indiquen que a les ordres de la senyora Císcar diversos treballadors de l’IVAM van prestar els seus serveis per a la construcció i/o promoció de la carrera artística del seu fill’.
Els treballadors van prestar aquesta col·laboració entre els anys 2008 i 2010 en diferents àrees com les relacions institucionals, la confecció de currículums de ‘Rablaci’ o l’edició i traducció de catàlegs i textos. Igualment van participar en l’organització d’exposicions i del transport de les seves obres d’art, fonamentalment escultures i fotografies, en països com Cuba, Mèxic, l’Argentina o la Xina, entre altres.
Un dels encausats, un col·laborador independent de l’IVAM que redactava en paral·lel textos per a les mostres del fill de Císcar, va ser designat l’octubre del 2012 director de Publicacions del museu, nomenament en el qual la magistrada aprecia una contraprestació a aquests treballs.
La resolució detalla també pagaments amb fons de l’IVAM a entitats, crítics d’art o artistes que es van veure beneficiats mitjançant la compra o exposició internacional de les seves obres, el comissariat de mostres o la contractació de publicacions a canvi, presumptament, de la seva col·laboració en la promoció i la formació de la carrera artística de ‘Rablaci’.
Adjudicacions ‘iiregulars’
La interlocutòria arreplega multitud d’adjudicacions ‘irregulars’ de serveis per part de la cúpula directiva de l’IVAM a diferents societats d’un empresari a canvi que realitzessin el transport i muntatge desmuntatge de les exposicions del fill de l’ex-directora gerent de la institució.
Igualment, dedica una menció específica a l’exposició itinerant de l’obra de Rablaci ‘Matèria i Esperit’ a Àsia, coincidint amb exposicions de fons del propi IVAM, i conclou que això no hauria estat possible sense la col·laboració d’una delegada de la SGAE en aquest continent, al marit de la qui el museu valencià havia contractat per 284.000 euros sense cap expedient de licitació.
“La política d’expansió internacional de la col·lecció de l’IVAM o d’obres d’artistes individuals assumint l’Institut tot el cost que això implicava i que va ser adoptada d’una manera unilateral per la senyora Ciscar va permetre que el seu fill tinguera una projecció internacional com a artista –i això que tenia 20 anys i no havia finalitzat els seus estudis de Belles arts–, apunta la instructora.