Prestige, vint anys després

  • Si l’enfonsament del Prestige va demostrar res, és la necessitat de tenir les competències sobre tot allò que tingui relació amb la mar

VilaWeb
Fotografia: Europa Press.

Com bé sabeu, demà farà 20 anys del desastre del Prestige. En relació amb la seguretat marítima, ha canviat poca cosa d’aleshores ençà, fins al punt que continuem sense tenir un organisme propi per a la investigació dels accidents a la mar i per als vessaments dels vaixells. La comissió d’investigació d’aquesta mena d’incidents és a Madrid, que no té costa, i Galícia, amb més de 1.700 quilòmetres de litoral, 128 ports i més de 4.200 embarcacions depèn, infeliçment, d’Espanya. Tot plegat malgrat que 8 dels accidents amb vessaments de petroli dels 13 que hi ha hagut aquests darrers 60 anys han estat a la costa gallega.

Si l’enfonsament del Prestige va demostrar res –a banda que som un poble audaç i lluitador, tal com va fer palès el moviment Nunca Máis–, és la necessitat de tenir les competències sobre tot allò que tingui relació amb el litoral, sobretot quan cada dia naveguen per la costa gallega, de mitjana, trenta-cinc vaixells amb mercaderies perilloses. D’aquests, uns quinze no han de complir els requisits en matèria de seguretat que va establir la Unió Europea.

Avui dia fins i tot Salvament Marítim continua essent una competència del govern espanyol. L’estatut preveu aquesta matèria com una de les que hauria de correspondre a la Junta, però al PP sembla no interessar-li. Tal com hem apuntat en aquests articles, Martxelo i Vicent, l’executiu gallec no ha aconseguit ni una sola transferència de competències en tretze anys, és a dir, d’ençà del 2009, any en què el PP va tornar a agafar les regnes a San Caetano. De fet, el partit de Feijóo va votar tres vegades en contra que Galícia tingués un Salvament Marítim propi.

La deixadesa del govern gallec en aquest afer és tan gran que fins i tot la renovació del practicatge de la Costa da Morte, un servei fonamental per a la seguretat, atès que dirigeix l’entrada i sortida de vaixells, és en perill per la retallada substancial de les condicions econòmiques que ha fet la Junta de Galícia. I, curiosament, els ports afectats van ser declarats zones de refugi segur per a vaixells amb dificultats per l’administració gallega. És ben trist aquest menyspreu per part de qui ens governa.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor