21.08.2019 - 21:50
|
Actualització: 22.08.2019 - 08:19
La zona de cerca i salvament davant la costa de Líbia (SAR) ha esdevingut un forat negre sense vigilància. La pressió que els estats europeus –especialment, Itàlia, Malta i Espanya– exerceixen sobre les ONG de salvament ha fet que tan sols patrulli per aquestes aigües la guàrdia costanera líbia, amb un llarg historial de violència i abusos.
La ruta de la Mediterrània central és una de les rutes migratòries més mortíferes per arribar a Europa. Enguany hi han mort pel cap baix 578 persones, segons dades de l’Organització Mundial de la Immigració (OMI). Tanmateix, les ONG de salvament asseguren que n’hi ha haguts molts més, perquè moltes embarcacions desapareixen sense deixar rastre.
Entre el juny i l’agost, la zona SAR ha estat vigilada almenys per un vaixell de salvament –el Sea Watch 3, l’Open Arms o l’Ocean Viking–, però ara no n’hi queda cap. A final de juny, el fiscal d’Agrigent va ordenar de requisar el Sea Watch 3, quan la capitana Carola Rackete decidí d’entrar al port de Lampedusa sense permís. L’embarcació duia quaranta migrants i feia disset dies que anava a la deriva. Rackete va estar tres dies en arrest domiciliari.
++ In stato di fermo Carola Rackete, la comandante della #SeaWatch3 pic.twitter.com/9a0j1EPjov
— annalisa camilli (@annalisacamilli) June 29, 2019
Després ha estat el torn de l’Open Arms. També a final de juny, l’ONG de Badalona va anunciar que desobeïa la prohibició del govern espanyol, que va mantenir el vaixell atracat al port de Barcelona durant mesos, i va tornar a la zona SAR. Entre l’1 i el 10 d’agost, l’Open Arms va salvar 160 persones, però no va trobar port fins el dia 20, quan el fiscal d’Agrigent (Itàlia) va ordenar d’obrir el port de Lampedusa i embargar el vaixell.
356 persones a la deriva
I mentrestant, l’Ocean Viking, el tercer en discòrdia, va a la deriva entre Lampedusa i Malta, tot esperant un port on desembarcar 356 migrants. SOS Méditerranée i Metges Sense Fronteres, les dues ONG que gestionen l’Ocean Viking, han dit que la situació al vaixell és al límit, perquè està preparat per a transportar només unes 250 persones. Els migrants dormen amuntegats a la coberta i amb una capacitat d’higiene molt limitada. El metge Luca Pigozzi ha explicat que havia hagut de tractar infeccions de diverses menes, però també ferides de guerra. I ha afegit: ‘En aquests moments, l’emergència principal que tenim a bord és la psicològica.’
A final de juliol, SOS Méditerranée i Metges Sense Fronteres van anunciar que reprenien la tasca humanitària a la Mediterrània central. El desembre havien retirat l’Aquarius per les ‘traves i impediments governamentals’: Gibraltar i Panamà li van retirar la bandera i la fiscalia de Catània l’investiga per un presumpte tractament il·legal de residus.
Entre el 9 i el 12 d’agost, l’Ocean Viking ha fet quatre salvaments. D’ençà d’aleshores ha demanat a Malta i Itàlia que obrin els ports per desembarcar, però La Valletta ho ha refusat i Roma ni tan sols ha respost. Entre els 356 migrants hi ha més d’un centenar de menors, la majoria no acompanyats.