07.04.2025 - 16:54
El president de RENFE, Álvaro Fernández Heredia, ha desmentit les xifres de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, al parlament i ha negat que el 24% de la flota de Rodalia estigui fora de servei. “No, no estan fora de servei un de cada quatre trens a Rodalia. Això és fals per més que es repeteixi”, ha assegurat Fernández Heredia en un enfilall a X. “En tota flota de transport públic hi ha més vehicles dels necessaris per al servei. És així perquè entre el 5% i el 15% es destina al manteniment, neteja o tenir vehicles en reserva per respondre a incidències”, ha explicat el president de RENFE. “A Rodalia aquesta xifra de combois en manteniment, neteja o de reserva va ser del 18% el 2024”, ha precisat Fernández Heredia.
En toda flota de transporte público hay más vehículos de los necesarios para el servicio. Es así porque entre el 5 y el 15% se destina al mantenimiento, limpieza o tener vehículos en reserva para responder a incidencias. En Rodalies esa cifra fue del 18% en 2024. pic.twitter.com/52mlnDZFBh
—
Álvaro F Heredia
(@Transxte) April 6, 2025
El president de Renfe ho acompanya d’un gràfic on es pot veure que el 81,33% de la flota de Rodalia estava disponible el 2024 i un 18,67% en altres estadis: 5,5% en una fase de revisió integral (segon nivell); 8,2% en una fase preventiva o correctiva; un 3% en fase de neteja per l’acció de grafiters i un 2% de reserva en cas d’accidents. “El 18% és una xifra alta, però és per diversos factors com l’elevada edat mitjana de la flota de trens o que una part important dels combois està en manteniment de segon nivell”, ha reconegut Fernández Heredia. “Aquest manteniment consisteix en una revisió completa i profunda del tren cada certs quilòmetres recorreguts. El tren es desmunta per complet, i per això les estades a tallers són elevades”, ha puntualitzat el president de RENFE, que també ha apuntat directament a un altre factor.
2. Coyunturalmente hay una parte importante en mantenimiento de segundo nivel. Este mantenimiento consiste en una revisión completa y profunda del tren cada ciertos kilómetros recorridos. El tren se desmonta prácticamente entero y por eso las estadías son elevadas: pic.twitter.com/e85zvhsvC3
—
Álvaro F Heredia
(@Transxte) April 6, 2025
Les incidències per vandalisme i grafitis
“Les incidències per vandalisme i grafitis són més grans a Catalunya que en altres zones. Quan aquestes accions afecten certs elements del tren, això fa que sigui declarat inútil per al servei”, ha recalcat Fernández Heredia. “Amb tot, això no significa que faltin trens per al servei de Rodalia. I, per descomptat, no falten un 24% dels trens. En un dia laborable tipus es necessiten 181 combois a Rodalia i 54 a Regionals, i la flota supera les 270 unitats”, ha posat sobre la taula el president de RENFE, que igualment ha tret pit del “95% de compliment” del servei programat a Rodalia. “És superior al de la majoria dels nuclis. I el 5% restant no es deu a la falta de material mòbil”, ha reflexionat en veu alta Fernández Heredia en un extens fil de missatges a X.
3. Los valores debidos a vandalismo, graffitis, etc son también mayores que en Cataluña que en otras zonas. Cuando estas acciones implican a ciertos elementos del tren producen que sea "declarado inútil" para el servicio. pic.twitter.com/htYIkvhBOC
—
Álvaro F Heredia
(@Transxte) April 6, 2025
“Sí que és cert que la no disponibilitat està fent que no tots els trens puguin sortir en composició doble, provocant sobre ocupacions en hora punta. En aquest sentit, des del febrer hem reduït això a la meitat i es resoldrà abans de l’estiu”, ha avançat el president de RENFE. “Així que no, no es deixa de prestar servei per manca de trens útils. I amb això no dic que la qualitat del servei a Rodalia sigui acceptable. És necessari que aquest nivell millori i molt, i en això estem”, ha conclòs Fernández Heredia.
De hecho, el cumplimiento del servicio programado en Rodalies es del 95% (superior al de la mayoría de núcleos). Y el 5% faltante no se debe a falta de material móvil. pic.twitter.com/n0uqyi8gNL
—
Álvaro F Heredia
(@Transxte) April 6, 2025
Así que no, no se deja de prestar servicio por falta de trenes útiles.
Y no, con esto no estoy diciendo que la calidad de servicio en Rodalies sea acpeptable.
Es necesario que este nivel mejore y que mejore mucho. En eso estamos. pic.twitter.com/iQPF4BOxjh
—
Álvaro F Heredia
(@Transxte) April 6, 2025
– Aumentando el mantenimiento de estaciones
– Mejorando los canales de información
… un conjunto de más de 45 medidasMejorar la calidad en Rodalies es una de las primeras prioridades de Renfe, sino la primera, y nos vamos a dejar la piel hasta conseguirlo.…
—
Álvaro F Heredia
(@Transxte) April 6, 2025