09.04.2025 - 14:44
|
Actualització: 09.04.2025 - 18:10
La Cambra del Llibre de Catalunya i el Gremi de Llibreters han presentat aquest matí a l’Ateneu Barcelonès tots els detalls de la celebració de Sant Jordi aquest 23 d’abril a Barcelona. Hi han estat presents la consellera de Cultura de la Generalitat, Sònia Hernàndez; el president del Gremi d’Editors, Patrici Tixis; el president del Gremi de Llibreters, Èric del Arco; el regidor de cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Francesc Xavier Marcé, i el secretari tècnic del Gremi de Llibreters, Marià Marín.
Enguany, tot i caure novament en dia feiner, preveuen que torni a ser un èxit i que Barcelona aculli una gran afluència de gent: un milió de persones, aproximadament. A més, també cal destacar que el nombre de parades s’ha duplicat d’ençà del 2019. És per això que, enguany, tot i que es mantenen, com l’any passat, els mateixos deu espais presents a set districtes de la ciutat, tots s’han ampliat per evitar les aglomeracions i garantir l’accés segur tant al públic com als paradistes. L’ampliació més destacada és la del passeig de Gràcia, amb la incorporació d’un nou transversal al carrer de Mallorca que anirà de passeig de Gràcia cap al carrer de Pau Claris. Alhora, també s’ha obert un tram més al carrer Gran de Gràcia, un dels barris de Barcelona amb més afluència aquell dia. Marià Marín, secretari tècnic del Gremi de Llibreters, ho ha justificat dient que Gràcia és un dels barris amb més llibreries per capita de la ciutat i que, a més, també té un teixit associatiu molt extens que aquell dia també posa parada al carrer. Així doncs, des del carrer Gran de Gràcia fins a Drassanes, hi haurà un total de tres quilòmetres gairebé seguits de llibres i roses en un mateix eix vertical.
Alguns dels altres espais que s’han ampliat són el passeig de Sant Joan i el passeig de Lluís Companys, dedicats especialment al còmic, la literatura infantil i juvenil i el públic familiar; l’espai del barri de les Corts, amb més parades, tallers i activitats a la plaça annexa de Valdivia; i la rambla de Poblenou, on també s’hi ha afegit un tram més.
En total, hi haurà 488 parades repartides entre tots aquests “espais literaris”: 348 seran de llibres –200 de les quals acolliran signatures d’autors–, 52 parades seran de roses, i la resta seran parades situades davant de cada llibreria.
La descentralització de la diada continua essent l’opció a Barcelona. Les parades de llibres es reparteixen d’aquesta manera pels districtes:
- Ciutat Vella: 94 (inclou les Rambles, tot i les obres que s’hi fan, i la zona del passeig de Lluís Companys i el passeig de Sant Joan)
- Gràcia: 23 (inclou parades al carrer Gran de Gràcia, tallat al trànsit)
- L’Eixample: 203 (inclou el passeig de Gràcia, tallat al trànsit, amb un nou transversal del carrer de Mallorca)
- Les Corts: 10 (inclou l’ocupació d’un tram de l’avinguda Diagonal)
- Sant Andreu: 5
- Sant Martí: 11 (inclou la rambla del Poblenou)
- Sarrià: 2
Segons que ha comentat Marcé, a partir de les deu de la nit del dia 22 fins les sis de la matinada del dia 24, es tallarà el trànsit a les vies convertides en illes literàries.
Aplicació del Pla d’Autoprotecció i obertura de la Rambla
Una de les novetats més destacades del Sant Jordi d’enguany és l’aplicació, per primera vegada, del Pla d’Autoprotecció (PAU) al passeig de Gràcia, que preveu la presència de personal i vehicles sanitaris i de bombers, atès que “és una de les jornades amb més afluència de gent al carrer de tot Europa”, segons que ha comentat Marín, qui també ha volgut posar èmfasi en l’obertura de la Rambla.
Aquest és l’eix més emblemàtic de la jornada, però d’ençà dels atemptats del 17 d’agost va reduir-se’n l’espai de les parades. Així i tot, l’any passat van reobrir-se uns quants trams, i tota la Rambla, de la plaça de Catalunya fins a Santa Mònica, va quedar plena de llibres i roses. Enguany, tot i les obres que han obligat a canviar de sentit un dels dos carrers de la via i a tallar algun dels accessos, l’Ajuntament de Barcelona ha volgut deixar clar que el dia abans s’aturarien les obres i s’habilitaria la zona per poder convertir la Rambla en un espai accessible per a tothom i garantir que torni a ser un dels carrers més importants de Sant Jordi.
Cristina Rivera Garza, pregonera
La vigília de Sant Jordi, el dia 22, es farà el tradicional pregó de les Biblioteques de Barcelona en un acte al Saló de Cent a les sis de la tarda amb la presència de l’escriptora mexicana Cristina Rivera Garza, autora del llibre L’invencible estiu de Liliana, premi Pulitzer 2024 de memòries i biografies. Cal recordar que Barcelona serà la ciutat convidada, a final d’any, a la Fira del Llibre de Guadalajara, a Mèxic.
Una altra diada de pagament
L’any passat, per primera vegada, qualsevol editorial, llibreria, entitat o associació que volia posar una parada a la superilla literària del passeig de Gràcia o en algun dels altres espais delimitats a la ciutat per a vendre llibres durant la diada de Sant Jordi havia de pagar. Enguany, es mantindrà el mateix criteri, seguint els preus de l’any passat, segons que ha confirmat Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors.
El preu, seguint el patró de l’any passat, oscil·la entre vuitanta euros i quatre-cents (més IVA) segons els metres de parada que es vulguin, i varia segons si s’hi instal·la una entitat agremiada o no: els paradistes agremiats tenen un 20% de descompte sobre la quota de servei. Per exemple, per una parada de sis metres, l’opció més petita, s’ha de pagar una quota de 80 euros més IVA, 96,8 euros en total. I per la més grossa, de vint-i-quatre metres, 320 euros més IVA, és a dir, 387,2 euros en total. Aquestes dues últimes opcions només són disponibles per a les llibreries. Per als no agremiats, les quotes són més altes: 121 euros per una parada de sis metres i 484 per una de vint-i-quatre metres.
70.000 títols diferents venuts
Ni Èric del Arco ni Patrici Tixis no han volgut donar noms dels llibres que poden convertir-se en els més venuts. Segons ells, la xifra important és la següent: l’any passat van vendre’s 70.000 títols diferents i, per tant, consideren que la llista dels llibres més venuts representa una mínima part de tots els que es venen. Així i tot, han confirmat que enguany hi tornarà a haver rànquing, però en lloc de ser de deu llibres serà de cinc. També han volgut puntualitzar que la llista serà provisional, i que caldrà esperar uns dies per a la definitiva per tal d’evitar malentesos.