11.11.2024 - 12:17
|
Actualització: 11.11.2024 - 12:43
El Col·legi Oficial de Treball Social de València (COTSV) i el Consell General del Treball Social (CGTS) avui han dit que estaven preocupats per la resposta insuficient de l’administració valenciana per la crisi social desencadenada per la gota freda.
Segons que ha indicat el COTSV, deu dies després del desastre, la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge ha convocat la institució a una reunió amb el secretari de la conselleria per coordinar una resposta urgent que asseguri l’atenció immediata a la població afectada.
Entre les mesures proposades, destaca la creació d’un sistema d’agermanament entre municipis, una acció inicial destinada a repartir recursos i suport entre els municipis danyats. El COTSV i el CGTS donen suport a aquesta iniciativa com a resposta temporal, però insisteixen que es requereix una estratègia a llarg termini que impliqui la contractació de professionals socials per enfortir els equips de Serveis Socials de les zones afectades.
Les entitats subratllen la necessitat que aquest suport es mantingui, almenys, durant tot l’any 2025, atesa la magnitud de la catàstrofe. La manca de suport els primers moments de la crisi ha fet que el COTSV mobilitzés equips de treballadors socials voluntaris per cobrir la demanda als municipis més afectats, amb l’aval de les batllies, però sense el suport institucional necessari.
A més, el CGTS ha activat immediatament el Grup d’Intervenció en Emergències Socials espanyol, amb especialistes desplaçats de Catalunya i les Illes, però també d’Andalusia, l’Aragó, Extremadura, Madrid i Múrcia. Tot i el valor d’aquest suport voluntari, el COTSV assenyala que no pot substituir una atenció estructurada i professionalitzada que hauria de ser proveïda per les autoritats competents.
Propostes d’acció per a una resposta social efectiva
El COTSV i el CGTS proposen a la Vice-presidència i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge la signatura de convenis temporals d’agermanament entre municipis per a la cessió de professionals de serveis socials a les zones afectades. Aquesta mesura extraordinària hauria de durar entre quinze dies i trenta per no interferir en el funcionament ordinari del sistema públic.
També reclamen la supervisió dels centres de serveis socials dels municipis afectats per avaluar les necessitats de reconstrucció i reubicació, i també la creació d’estructures temporals per a assegurar l’atenció ciutadana durant les reparacions. Suggereixen d’augmentar el personal en les zones danyades, establir unitats mòbils per a tramitar ajudes, i oferir suport emocional als equips de Serveis Socials.
A més, proposen un pla integral d’intervenció urgent i atenció social a col·lectius vulnerables, com ara menors, famílies en risc i persones amb discapacitat, i una coordinació socio-sanitària per a atendre persones grans, dependents o amb trastorns de salut mental.
En matèria d’habitatge, demanen una alternativa immediata per a aquelles persones que han perdut casa seva, mobilitzar recursos públics i aplicar millores en accessibilitat i mobilitat per a facilitar els desplaçaments de la població.
També exigeixen una línia de finançament específica per a cobrir les necessitats municipals derivades de la gota freda i reforçar així els recursos disponibles per a respondre a aquesta emergència amb garanties per a la ciutadania.