08.01.2025 - 21:40
|
Actualització: 09.01.2025 - 07:44
Segons les dades oficials, la riuada i les barrancades ocasionades per la gota freda del 29 d’octubre van fer malbé més de 120.000 vehicles de tota mena. La setmana passada, la consellera portaveu, Susana Camarero, va dir que se n’havien tractats uns 30.000. Són residus perillosos i voluminosos que s’han de tractar de manera adequada per a evitar contaminació de sòls i d’aqüífers. Desenes d’empreses de desballestament treballen d’ençà del mes de novembre, primer per retirar-los de la via pública i després per processar-los i descontaminar-los. Amb tot, és una tasca molt lenta que supera les seues capacitats.
Una d’aquestes empreses és Úbeda, de Muro d’Alcoi, que d’ençà del primer dia ha treballat a Catarroja per retirar els vehicles. Fa uns quants dies, l’ajuntament de la localitat els va demanar de buidar un gran solar on s’hauran d’instal·lar barracots per a fer aules pre-fabricades on s’han d’encabir els alumnes dels centres també malmesos per la barrancada. Un d’aquests centres és l’institut Berenguer Dalmau, on és completament impossible de fer-hi cap activitat. Dissabte l’empresa Úbeda va començar a traslladar centenars de cotxes a la instal·lació on és situada, a l’entrada de Muro, molt a prop del pont de Sant Gonçal. Com que no caben en les instal·lacions que tenen homologades i en regla, han decidit de deixar-los en un terreny que tenen a un quilòmetre de distància del desballestament. Cada dia arriben desenes de cotxes i ja formen una pila visible de la carretera estant.
Tot plegat ha començat a preocupar el veïnat de Muro que es pregunta com és possible aquesta acumulació de vehicles en un lloc tan sensible i on molta gent va a passejar.
Aquest espai fa part del paratge natural municipal anomenat Font del Baladre – Fontanars – Riu Agres, i és protegit per un decret del Consell de la Generalitat del 2009. A més, fita amb el parc natural de la Serra de Mariola. Per tant, la presència d’aquests cotxes sense tractar, encara amb tots els líquids contaminants que contenen, hi és del tot prohibida. A més, a molt pocs metres del munt de cotxes hi transcorre, amb un filet de cabal d’aigua fresca i transparent, el riu Agres, un afluent del Serpis que desemboca a Gandia.
Jordi Santamaria, professor del cicle de gestió forestal i dels recursos naturals a l’institut d’Albaida, ha denunciat aquesta situació pels perills tant ambientals com sanitaris que implica la presència de tants automòbils malmesos. “Aquests cotxes vénen amb combustible, amb oli dels motors, amb les bateries… No han estat processats. Quan comence a ploure, això començarà a lixiviar i totes aquestes substàncies aniran a parar al riu. No cal ser professor de forestals per a intuir-ho”, explica a VilaWeb.
Sense permís municipal, però amb un mes de marge
Vicent Molina, el batlle de Muro, diu a VilaWeb que després de treballar molts dies a la zona zero, el propietari del desballestament ha tingut la necessitat de dur els vehicles a les seues instal·lacions, i com que no li caben dins el recinte ha demanat un permís cautelar d’un mes o una mica més. Diu també que ara cerquen un altre lloc perquè no es pot emetre un permís extraordinari en aquell paratge protegit. Els cotxes s’haurien de dur a un terreny industrial, per exemple. “No els podem donar permís. Hem emès un informe desfavorable del permís extraordinari. Es poden donar permisos extraordinaris, però no en eixe indret. Els hem demanat que busquen un lloc alternatiu on sí que els el puguem donar”, diu el batlle, que reconeix que en eixe terreny el propietari ja hi tenia remolcs i més materials. “Ara és molt vistós i escandalós. Ens van avisar i els vam demanar que hi posaren solució com més aviat millor, i ara hi treballen”.
Segons el batlle, en un moment com aquest cal fer-se càrrec de la situació. Diu que això és una catàstrofe, una cosa extraordinària. “Hem de vetllar perquè no passe res, però també hem de pensar que els cotxes han estat en la zona zero dos mesos i no he vist cap denúncia. Entre totes les administracions hem de fer que això desaparega com més prompte millor.”
Els propietaris, indignats amb la polèmica
Lídia Úbeda, que és la germana del propietari del desballestament, ha dit a VilaWeb que no entén que hi haja aquesta polèmica. “La gent se’ns tira damunt. La solidaritat és molt bonica amb la boca plena, però després ja s’acaba”, diu, indignada i cansada de respondre les preguntes que li fan.
Explica que ha treballat més d’un mes sense cobrar a la zona zero i que l’Ajuntament de Catarroja els va demanar el favor de buidar el descampat on han d’instal·lar els mòduls pre-fabricats. Segons que diu, a l’empresa tenen prou maquinària per a tractar els vehicles molt ràpidament. “S’han de descontaminar, s’han de tractar ambientalment, se n’han de traure l’oli, el combustible i l’aire condicionat, s’ha de fer correctament, però nosaltres podem fer sis o set cotxes alhora.”
Contràriament a les afirmacions del batlle, diu que l’ajuntament els ha donat permís perquè és una cosa solidària i no en benefici de ningú. Úbeda afegeix que no hi ha cap perill en el lloc on han deixat els cotxes, que no molesten ningú i que han pres precaucions. “Hem posat mesures contra incendis, hem posat lones sota els cotxes més afectats, hem fet de tot, però és que la gent… Ens han gravat en vídeo, ens han enviat el Seprona, la policia local, la policia nacional [espanyola]. Tots han vingut a veure’ns.”
El professor Jordi Santamaria dubta que aquestes mesures siguen efectives perquè, segons que diu, ha estat testimoni de l’arribada d’un camió banyera amb uns quants vehicles, que regalimaven. “No he vist cap barrera de contenció ni cap mesura per a un cas de fuita. Hi ha un grandíssim perill d’incendi. A Catarroja ja n’hi ha hagut, d’incendis de vehicles. Hi ha rodes, combustible, bateries. Si hi ha foc, hauran d’evacuar mig poble”, diu. I es pregunta si l’ajuntament o Protecció Civil ho tenen previst.
Legislació sobre residus
Sobre l’emmagatzematge i desballestament de cotxes, amb tots els residus contaminants, hi ha molta normativa que és vulnerada per la presència d’aquests vehicles en un parc natural. La mateixa llei de residus del 2011 prohibeix l’abandonament i l’abocament de residus i n’estableix la gestió adequada. La llei del 2014 de protecció del medi de la Generalitat prohibeix que es facen activitats que puguen malmetre el medi natural, incloent-hi l’emmagatzematge inadequat de residus en àrees sensibles. El decret de residus del 2017 de la Generalitat també estableix l’obligació de gestionar-los adequadament i en prohibeix l’emmagatzematge en llocs que puguen causar contaminació ambiental.