17.03.2025 - 10:47
|
Actualització: 17.03.2025 - 19:26
El dia d’avui ha tornat a ser caòtic a Rodalia, malgrat la desconvocatòria de la vaga dels treballadors. S’han suprimit trens, hi ha hagut grans endarreriments i hi ha trajectes que s’han hagut de fer per carretera amb autobús.
“El tren s’ha endarrerit, res fora de l’habitual”, ha dit a l’ACN Anton Pomés, un estudiant que aquest matí venia de Canet de Mar (Maresme) a l’estació de Sants i que puntualitza que el comboi “no anava gaire ple”.
Pomés reconeix que estava “una mica preocupat” per l’anunci de vaga, que finalment va ser desconvocada per la majoria dels sindicats ahir al vespre, perquè “no tenia alternativa i potser no hauria pogut arribar a aquesta hora”.
Tot i no haver-hi una aturada parcial del servei, Rodalia ha informat d’afectacions perquè l’acord va arribar a “última hora” i hi ha hagut problemes per reprogramar els trens. Protecció Civil ha donat per finalitzada l’alerta Ferrocat pels volts de les 18.00. “Renfe informa que el servei està normalitzat, sense incidències destacables, a banda d’alguns retards”, ha dit.
Més incidències
D’altra banda, una incidència tècnica d’un tren a l’estació de Plaça Catalunya, també a primera hora del matí, ha alterat el temps de recorregut de les línies R1, R3 i R4. Un contratemps que ha sofert Blai Hernández, que de dilluns a divendres ve de Montmeló (Vallès Oriental) per estudiar a Barcelona: “Havia d’agafar el de les 7.20, però anava molt ple”. Juntament amb més usuaris, han hagut d’esperar a l’andana fins al següent servei, “tenia marge”, perquè ha previst més d’una hora per completar un recorregut que, segons ha calculat, en circumstàncies normals trigaria la meitat.
Hernández ha indicat que “per sort avui no hi havia examen i la classe comença a les deu”, però “més d’un cop” ha arribat tard a una prova per incidències a Rodalia. Encara que podria optar per agafar el cotxe, “es triga el mateix i l’aparcament és molt complicat”, ha reconegut.
Per una altra part, Marta Pascual ha arribat a l’estació de Sants procedent de Sant Celoni amb un tren de mitjana distància i s’ha queixat per “no disposar d’informació”, ja que estava preocupada si podria arribar a destí. Pascual s’ha sorprès que ha pogut fer el viatge asseguda, perquè habitualment ho fa a terra en un trajecte que s’allarga una hora.
Cinc hores sense tren per anar a Barcelona
Els usuaris de l’estació de Segur de Calafell han estat més de cinc hores sense cap tren per anar a Barcelona. Segons que ha denunciat la plataforma Dignitat a les Vies i ha confirmat Renfe, des de les dotze del migdia fins passades les cinc de la tarda no hi ha hagut cap tren en direcció nord que s’hagi aturat a l’andana.
En sentit sud, segons l’associació d’usuaris, tan sols s’han aturat dos combois en aquesta franja horària. Paral·lelament, a l’estació de Cunit alguns passatgers s’haurien encarat amb un maquinista arran d’un servei anul·lat i alguns haurien trencat un parell de vidres de l’estació com a protesta per la manca de connexions.
Servei per carretera a la R7 i R8
Excepcionalment, avui hi ha servei alternatiu per carretera a la R7 entre Cerdanyola del Vallès i Cerdanyola Universitat i a la R8 entre Mollet Sant Fost i Castellbisbal/Martorell Central.
Entre Mollet i Granollers Centre es pot utilitzar la R2 Nord. Fonts de la companyia argumenten que han hagut de prendre aquesta decisió per l’operativa i l’afectació general de la situació d’avui. L’objectiu de la mesura, segons Rodalia, és minimitzar les afectacions.
Acord in extremis
Els sindicats SEMAF, CCOO, UGT i SCF van desconvocar la vaga de Renfe i Adif que havia de començar aquest dilluns després de pactar-ho amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i la Generalitat. L’entesa, però, no la va signar CGT i la Confederació Intersindical-SF que van anunciar que mantenien la protesta. El calendari d’aturades era, a més d’aquest dilluns, 24 hores el 26 de març i l’1 d’abril i talls parcials el 24 i el 28 de març i el 3 d’abril.
L’acord a què van arribar les parts aquest diumenge passava perquè Renfe Viajeros tingués la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà Rodalies per un percentatge ínfim, mentre que la Generalitat en controlarà el consell d’administració, ja que el presidirà i hi tindrà vot de qualitat.