19.11.2024 - 09:54
|
Actualització: 19.11.2024 - 11:53
The producers, La plaça del Diamant i El día del Watusi han brillat als premis Butaca de teatre d’enguany, que ahir van celebrar el seu 30è aniversari en una gala a Premià de Mar (Maresme). La proposta musical de Nostromo Live The producers, sota la direcció ‘dÀngel Llàcer i Enric Cambray, es va coronar amb sis premis, entre els quals el de millor musical. Quant als altres dos espectacles, amb quatre guardons i tres, respectivament, van estar distingits ex-aequo al millor muntatge teatral.
Victòria Luengo va guanyar el Butaca a millor actriu pel seu paper a Prima facie i Enric Auquer a millor actor per El día del Watusi. En interpretació en musical, Mireia Portas i Ricky Mata van imposar-se pels seus papers a The producers. En direcció, el premi reconeix la feina de Carlota Subirós a La plaça del diamant.
La malaltia recent de Llàcer va centrar part dels agraïments, amb un sentit homenatge del productor Jordi Sellas, que va assegurar que tot i la importància del Butaca, el millor premi d’enguany era tenir el codirector amb ells a l’escenari: “El gran premi de debò és que estem molt contents que siguis viu”, va assenyalar, davant d’un esquiu Llàcer, que no va voler parlar.
Ricky Mata també va parlar amb el cor a la mà i va dir, visiblement emocionat, que Llàcer li havia canviat la vida personalment i professional: “Em faltaran vides per agrair-te el que has fet per mi”, va dir. Portas, per la seva banda, va agrair a tothom que havia confiat en ella des del començament de la seva carrera.
La plaça del Diamant (TNC/Grec 2023) va guanyar un dels premis més importants de la nit, el guardó al millor muntatge teatral. Carlota Subirós va ser guardonada amb el premi a millor direcció: “El teatre, aquest moment de trobada, és de poesia i sentit, d’humor i viatge, però també de llibertat i de comunicar per un moment”, va dir. També van tenir protagonisme Max Glaenzel, que va rebre el Butaca a millor escenografia. De La plaça del Diamant també se’n va destacar l’espai sonor, amb un premi per a Damien Bazin i Clara Aguilar.
L’altra gran triomfadora de la nit, El día del Watusi, va compartir el premi al millor muntatge teatral amb La plaça del Diamant. També va rebre el premi a millor actor protagonista per a Enric Auquer; i el de millor actor de repartiment per a Guillem Balart. “Anem a caçar les balenes blanques, fem del teatre un lloc on fer possible allò impossible, hi ha moltes portes que es tanquen i que ens diuen que una cosa no és comercial, doncs fem-ho, perquè no hi ha millor joia que aquesta”, va dir el director d’El dia del Watusi, Ivan Morales.
Respecte a les categories de millor actriu i millor actriu de repartiment van ser per a Victòria Luengo, pel seu paper a Prima facie, i Mercè Arànega, per la feina feta a Els Watson.
Més noms propis de la nit
Durant la gala, també va distingir-se Lluna plena (Heartbreak Hotel/Titus Andrònic) com a millor espectacle de petit format; Dins el cor del món (Engruna Teatre) com a millor espectacle per a públic familiar; Victoria Szpunberg, autora de L’imperatiu categòric, per al millor text; i Ander Mataró i Mateu Peramiquel, com a millor intèrpret revelació i millor composició musical, tots dos per Alan, el musical.
En dansa, va premiar-se Firmamento, de La Veronal, com a millor espectacle, juntament amb dos premis a millor interpretació femenina i masculina de dansa per a Lorena Nogal i Jon López. El guardó a millor coreografia –atorgat per la Fundació SGAE– va ser per a Núria Guiu i Ingri Fiksdal, de Supermedium.
Finalment, la Butaca Honorífica Anna Lizaran, que reconeix la tasca dels professionals de les arts escèniques que no pugen a l’escenari, va ser per a Juan Mañez, cap de sala del Teatre Romea de Barcelona. Tot plegat, durant una gala que va destacar els trenta anys dels premis amb noms com Albert Triola, Clara Segura, Joan Carreras, Mariona Castillo, Ivan Labanda, Xavi Duch, Clara Solé i Eloi Gómez.
La nit, a més, va tenir un marcat to reivindicatiu, amb paraules adreçades als estralls que ha provocat la gota freda a l’Horta i la gestió política que se n’està fent, i també per a Palestina.