09.04.2021 - 14:43
|
Actualització: 10.04.2021 - 12:30
Llum verda a l’ampliació del port de València. Francisco Toledo, president de l’entitat Ports de l’Estat, ha confirmat als informatius d’À Punt que la declaració d’impacte ambiental del 2007 continua essent vàlida. L’organisme estatal ha enviat el dictamen a l’Autoritat Portuària de València que veu així com la seua postura queda reforçada.
Els col·lectius contra l’ampliació del port al·legaven que s’han fet molts canvis en el projecte inicial i demanaven una altra declaració d’impacte ambiental abans de començar l’ampliació nord prevista.
El projecte va començar a gestar-se l’any 2000. El 2007 es va obtenir la declaració d’impacte ambiental preceptiva, però la crisi econòmica del 2008 va frenar el començament de les obres. Quan s’ha volgut reprendre, ha tingut l’oposició dels veïns i de col·lectius organitzats en la plataforma Ciutat-Port, que consideren el projecte fora de mida, innecessari i molt nociu per a la ciutat de València.
Compromís expressa el seu malestar
Compromís per València ha expressat el seu rebuig a la decisió perquè considera insostenible l’ampliació del port. Així mateix, ha exigit la paralització de l’actual projecte d’ampliació nord i ha instat l’Autoritat Portuària de València a dur a terme un nou pla estratègic que tingui en compte l’emergència climàtica, sanitària i econòmica actual i que respecti l’opinió de la ciutadania i de la ciutat.
En un comunicat, la formació ha alertat que aquesta decisió és contrària a la Declaració d’Emergència Climàtica aprovada del govern espanyol i de la Generalitat, i que atempta contra la lluita contra el canvi climàtic. Per a la coalició, resulta incomprensible que tan sols un dia després de l’aprovació al congrés espanyol de la llei de canvi climàtic, Ports de l’Estat hagi donat llum verda a l’ampliació nord del port de València. “El ministre Ábalos va rebutjar el projecte d’ampliació quan va ser regidor pel PSOE de l’Ajuntament de València l’any 2007”, ha remarcat.
La portaveu de Compromís per València, Papi Robles, ha censurat aquesta incoherència i ha dit que seria una infrastructura insostenible que posaria en perill el territori i la salut de la ciutadania. També ha criticat que l’Autoritat Portuària no hagi donat resposta a les al·legacions que el partit va presentar el 20 de desembre de 2019. En aquest sentit, qüestiona que es respecti la normativa ambiental vigent.
Per la seva banda, la plataforma ciutadana Ciutat-Port ha qüestionat la legalitat de la decisió i ha exigit que es faci públic l’informe que la justifica i el projecte definitiu d’obres. També es declara disposada a acudir als tribunals en defensa del dret de salut i del medi ambient.