Plataforma per la Llengua impulsa una campanya per a normalitzar l’ús del català als clubs de futbol del País Valencià

  • L'entitat demana més implicació als equips per garantir els drets lingüístics de tots els aficionats

VilaWeb

ACN

08.02.2018 - 17:39
Actualització: 08.02.2018 - 18:00

La Plataforma per la Llengua ha presentat la campanya ‘Fes un gol pel valencià’ per a reclamar més presència del català en l’àmbit futbolístic. Segons que ha informat l’entitat a través d’una nota de premsa, la iniciativa demana més implicació als principals clubs de futbol del País Valencià per a normalitzar la llengua en les comunicacions del club i en la relació amb l’afició.

A través del web www.ungolpelvalencia.org l’organització recull adhesions per a reclamar una millora de la situació del català en el món de l’esport, especialment en el del futbol, i exigir un tracte en la llengua pròpia en les mateixes condicions que en la resta de llengües.

Durant la presentació, el delegat de la Plataforma per la Llengua al País Valencià, Manuel Carceller, i la directora de l’entitat, Neus Mestres, han cridat a participar en la campanya i han encoratjat la ciutadania a mobilitzar-se pels seus drets lingüístics. A més, l’acte ha comptat amb la participació de Miquel Àngel Picornell, periodista esportiu de Ràdio Televisió Valenciana, i regidor a l’Ajuntament de Gandia, qui ha recordat la importància del català en l’àmbit televisiu, ‘un sector indispensable per a la normalització de la llengua’.

‘La presència del català en el món del futbol és molt escassa. Els principals clubs de futbol catalans menystenen la llengua i fan les comunicacions en altres idiomes sense tenir en compte el català’, destaca el manifest. En aquest sentit, l’ONG del català ha presentat un gràfic que analitza els usos lingüístics dels principals clubs de futbol valencians de primera, de segona B i de tercera divisió, que són el València, el Villarreal, el Llevant, l’Elx, l’Hèrcules i el Castelló.

El català només apareix als webs dels equips de Primera Divisió Durant els darrers mesos, la Plataforma per la Llengua ha analitzat les diferents eines de comunicació i difusió dels clubs i n’ha extret una sèrie de conclusions, entre les quals destaca que només els clubs de primera divisió tenen el web en català. El València CF és l’únic dels clubs que diposa d’un compte de Twitter en català, així com la seva ràdio oficial.

El català no està gens present en les comunicacions dels clubs de segona divisió B i de tercera. La Plataforma demana un tracte en català en les mateixes condicions en què es dona en idiomes com el castellà o l’anglès. Per a fer-ho possible, l’entitat ha contactat amb grups d’aficionats dels respectius equips que difondran la campanya a cada municipi i als estadis de futbol.

La Plataforma per la Llengua ha anunciat reunirà amb les directives dels clubs per a explicar-los la campanya, reclamar-los una major implicació en l’ús normal del català i oferir-los assessorament lingüístic. ‘Necessitem moltes signatures per fer pressió i aconseguir canvis significatius’, ha defensat l’entitat, que anima a signar al web www.ungolpelvalencia.org.

L’entitat considera que els clubs s’han de comprometre a treballar per a garantir els drets dels aficionats. En concret, demana complir tres mesures bàsiques, que passen per aplicar l’ús del català en la senyalització dels estadis de futbol com a signe d’identitat i vincle entre afició i equip; oferir les comunicacions del club en les mateixes condicions que la resta de llengües a través dels canals habituals (pàgina web, xarxes socials, ràdio i televisions pròpies del club) i treballar per la millora de l’atenció en català als aficionats.

Durant la presentació, Neus Mestres s’ha preguntat que ‘com pot la direcció d’un club donar l’esquena a la llengua que parlen bona part de la seua comunitat?’, atès que ‘els equips de futbol formen part de la identitat i també de la projecció exterior del poble valencià’, de manera que els converteix en ‘un exemple, també lingüísticament responsables’. Així mateix, la presidenta de l’entitat ha destacat que es presentarà la iniciativa a À Punt, la nova televisió valenciana, en els pròxims dies.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor