04.02.2022 - 14:24
|
Actualització: 07.02.2022 - 11:26
La Plataforma per la Llengua ha denunciat que una usuària del centre mèdic QuirónSalud Aribau, a Barcelona, fou expulsada de la consulta mèdica per adreçar-se en català a la metgessa que atenia la seva mare. Segons la denunciant, la supervisora l’obligà a abandonar el centre, deixant així sola a la consulta la seva mare, de vuitanta-set anys i amb problemes auditius.
Segons l’entitat, el cas és “pren una nova dimensió” perquè, malgrat que el centre es disculpà amb la usuària per no poder-li garantir l’atenció en català, en justificà l’expulsió al·legant que es va negar a parlar en castellà amb la metgessa. “Si la doctora no entén l’idioma, no pot efectuar la visita”, esgrimiren els responsables del centre.
❌ Una dona és expulsada d’una consulta per parlar català i @quironsalud ho justifica.
‼️ La usuària denuncia que va haver de deixar sola la seva mare de 87 anys perquè va ser expulsada de la consulta per la supervisora de la clínica.
Més detalls 👉 https://t.co/73ckLh4vhQ pic.twitter.com/Wj25l0VKFW
— Plataforma per la Llengua (@llenguacat) February 4, 2022
Els fets es remunten al 4 d’octubre, quan la usuària acompanyà la seva mare a recollir un informe al centre i la metgessa els hi demanà que li parlessin en castellà. En veure que la usuària s’hi negava, la metgessa li exigí de males maneres que abandonés la consulta, tot afegint que la situació era inadmissible i que “havia estudiat molts anys”. L’incident empitjorà amb la intervenció de la supervisora del centre, que justificà el comportament de la metgessa tot al·legant que no entenia el català perquè solament feia set mesos que era a Catalunya.
Aleshores, la supervisora no solament féu sortir la usuària del despatx sinó que també amenaçà d’expulsar-la del recinte si no feia cas de les exigències de la metgessa. Finalment no fou expulsada del recinte, però sí que fou obligada a deixar sola a la consulta la seva mare, que accedí a parlar en castellà amb la metgessa.
Un nou cas de discriminació lingüística a QuirónSalud
Es tracta d’un nou cas de discriminació lingüística al grup QuirónSalud, un dels més importants a l’estat espanyol, que en els darrers mesos ha rebut fins a quatre denúncies de la Plataforma per la Llengua per discriminació lingüística. En una ocasió, els teleoperadors no solament es van negar a atendre una usuària que se’ls hi adreçà en català sinó que directament li penjaren el telèfon de forma repetida.
Paral·lelament, el grup ha rebut nombroses denúncies per negar-se a emetre documents en català, tot al·legant problemes informàtics. Altres usuaris han denunciat que algunes seccions de la pàgina web de QuirónSalud, com ara la pàgina de gestió de consultes, no funcionen en la versió en català, però sí en la versió castellana i anglesa. És per això que, segons la Plataforma, aquest cas “és només la punta de l’iceberg de l’iceberg de la llarga llista de queixes i discriminacions per motius lingüístics al grup”.