04.07.2022 - 15:47
|
Actualització: 04.07.2022 - 16:24
La Plataforma per la Llengua ha denunciat avui que els festivals de música subvencionats per la Generalitat “deixen de banda la música en català” que no arriba al 30% de la música vocal programada. L’entitat ha repassat ajudes que l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha concedit als festivals Vida, Cruïlla, Canet Rock, Cap Roig i Porta Ferrada. Segons Plataforma per la Llengua, a les bases de les subvencions no hi ha cap requisit que obligui els festivals a incloure música en català. “Els únics criteris puntuables a l’hora de decidir si s’atorga l’ajut o l’aportació reintegrable són la viabilitat econòmica del projecte i l’impacte de l’activitat al territori”, han criticat.
Segons l’entitat, les bases de les subvencions valoren criteris lingüístics a l’hora de concretar la quantia de la subvenció i a l’hora de permetre que les empreses no retornin una part dels diners reemborsables que l’ICEC els ha aportat. “Es valora amb un màxim de 15 punts, d’un total de 35, si el festival inclou un 25% de música en català o occità. En el cas del finançament que el festival hauria de reemborsar després, l’empresa pot optar a no retornar-ne una part (com a màxim, el 50%) si, entre altres criteris, ha incrementat el percentatge de despesa en intèrprets en llengua catalana o occitana respecte de l’edició anterior”, han exposat. “Són, en qualsevol cas, dos incentius força petits i que no estan ben plantejats, perquè no s’especifica quins criteris determinen que un grup canti en català i perquè, en lloc de valorar el nombre de grups que canten en català, es valora l’increment de la despesa en aquests grups”, han assegurat.
Plataforma per la Llengua ha recopilat les ajudes que han rebut els festivals entre el 2019 i el 2022, tant a través de les subvencions directes com de les aportacions reintegrables, i ha pogut fer una fotografia de quins són els festivals més subvencionats en termes absoluts i quins són els més dependents de les subvencions de la Generalitat.
Segons l’entitat, entre el 2019 i el 2022 els ajuts van créixer, encara que aquest últim any, en general, baixen respecte de l’any passat. “El que és important, però, és veure que tots els festivals depenen entre un 10 i un 30 %, aproximadament, de les subvencions de la Generalitat. Encara que una part (l’ajut reintegrable) l’han d’acabar retornant a l’administració, és una ajuda que necessiten per organitzar el festival”, han insistit.
Així, han explicat que un 36% del pressupost de les darreres tres edicions del Canet Rock depèn de les subvencions de l’ICEC, en el cas del Vida Festival, el 28,3% del pressupost; pel que fa al Festival de Cap Roig, el 17,85% del pressupost de les edicions del 2020 i el 2021; en el cas del de Porta Ferrada, el 13% de les tres darreres edicions, i en el cas del Cruïlla, el 9,25% de l’edició d’enguany i de la del 2020.
Una vegada retornades les ajudes, la Generalitat continua sent la responsable del 17,6% del pressupost de les tres últimes edicions del Canet Rock, de l’11,3% de les del Festival Vida, del 6,8% de les del Festival de Porta Ferrada, del 4,95% de les dues últimes edicions del Festival de Cap Roig i del 3,5% de les edicions d’enguany i del 2020 del Festival Cruïlla.
Finalment han explicat que deixant de banda el Canet Rock que programa la major part dels grups en català, la presència de música en català als altres festivals no només és “ridícula, sinó que al Cruïlla, al Vida i al Festival de Cap Roig ha baixat lleugerament.” “En el cas d’aquest últim, si excloem els grups Xiula i Bye Bye Montse, que canten en català, però que són per al públic infantil, el percentatge de música en català de l’edició d’enguany queda reduït al 15%”, han alertat.
Per a Plataforma per la Llengua, és “inadmissible” que el govern no aprofiti la seva posició com a agent subvencionador i prestador per incloure clàusules que forcin els festivals a incloure més música en català a la programació. Per això, l’entitat ha instat el govern a canviar les polítiques de promoció de la música per beneficiar-ne la música en català i posar fi a “una anomalia històrica”.