05.04.2022 - 12:03
|
Actualització: 05.04.2022 - 14:03
Una seixantena d’activistes de Plataforma per la Llengua van mobilitzar-se el 18 de febrer per denunciar la vulneració dels drets lingüístics dels catalanoparlants en un restaurant de la cadena Five Guys a la plaça de Catalunya de Barcelona i en un restaurant de la cadena Surf House al carrer d’Amigó de la mateixa ciutat.
L’acció, organitzada per Plataforma per la Llengua Barcelona, va aconseguir de reunir més de cinquanta denúncies, que han propiciat que l’Agència Catalana del Consum hagi iniciat el procés de denúncia administrativa contra tots dos establiments. L’entitat ha dit que espera que això faci que les empreses rectifiquin i tinguin a disposició dels consumidors de manera immediata la carta en català, tal com estipula el Codi de consum de Catalunya.
Plataforma per la Llengua ha publicat ara un vídeo de l’acció:
Els neguen els fulls de reclamació fins a l’arribada dels Mossos d’Esquadra
L’acció va començar a les 20.00, quan els voluntaris, en parelles i grups de tres, van anar entrant de manera esglaonada al Five Guys del Centre Comercial El Triangle de la plaça de Catalunya. En constatar que les cartes i la informació fixa no s’oferien en català, els grups de voluntaris es van adreçar als treballadors per demanar-los la informació en català i en tots els casos el restaurant els la va negar. Això va fer que els participants exigissin els fulls de reclamació als treballadors per denunciar la vulneració dels seus drets lingüístics i l’establiment, un altre cop, es va negar a oferir-los-els.
Veient aquesta negativa, els consumidors van haver de recórrer als fulls de reclamació que ells mateixos havien imprès prèviament per si el restaurant no els els facilitava, però l’establiment va continuar negant-se a admetre les denúncies. No va ser fins que els Mossos d’Esquadra es van presentar al local, a instàncies del mateix establiment, que el restaurant finalment les va acabar admetent. La policia va aixecar acta dels fets, que són motiu de sanció segons el Codi de Consum de Catalunya, que obliga a facilitar i a admetre els fulls de reclamació.
La mobilització va continuar al restaurant Surf House del carrer d’Amigó de Barcelona, en què quaranta persones, repartides en diferents taules, van reclamar la carta en català. Veient la negativa de l’establiment a proporcionar-la, van demanar el full de reclamacions per denunciar els fets i, a diferència del Five Guys, el Surf House sí que va accedir a la petició dels consumidors.
El grup local de Plataforma per la Llengua a Barcelona va triar aquests dos establiments, segons que expliquen, perquè havia detectat que es negaven a oferir l’atenció escrita en català, tot i formar part de grans empreses amb prou recursos per fer-ho.