02.05.2022 - 19:03
|
Actualització: 03.05.2022 - 11:46
La Plataforma per la Llengua ha denunciat al Fòrum regional d’Europa i Àsia Central per a les minories, que l’estat espanyol pretén acabar amb la immersió lingüística a les escoles a través dels tribunals, saltant-se les vies parlamentàries i en contra del consens social. En la seva intervenció en aquest fòrum anual de l’ONU, el cap de l’àrea de drets lingüístics de l’ONG del català, Òscar-Adrià Ibáñez, també ha alertat “de les mentides i del discurs de l’odi que es promou per atacar els defensors de l’escola en català”. També ha demanat al relator especial de l’ONU per a les minories, Fernand de Varennes, que intervingui per defensar els catalanoparlants.
L’entitat demana que l’estat espanyol reconegui com a minories els parlants de les llengües autòctones diferents de la castellana, que combati el discurs de l’odi contra aquestes minories i que respecti el dret dels parlants de les llengües autòctones d’estudiar-les, d’estudiar en les seves pròpies llengües i de decidir quin model escolar volen sense la interferència dels estats.
En la seva intervenció, Ibáñez ha explicat que la immersió lingüística permet que els estudiants puguin acabar la secundària dominant perfectament tant el català com el castellà, independentment de la seva llengua materna, i que es tracta d’un model que compta amb el suport del 82% dels catalans, un percentatge que encara és superior en el cas dels joves, en què puja fins al 88%.
Els atacs contra la immersió intensificats des del 2005
L’entitat ha denunciat que els atacs contra la immersió lingüística s’han intensificat d’ençà de l’any 2005 i que l’intent d’alguns partits polítics per modificar el sistema educatiu a través de la justícia ha culminat ara amb la ratificació del tribunal suprem espanyol de la sentència que imposa un mínim del 25% d’hores lectives en castellà als centres educatius.
Per Plataforma per la Llengua, aquesta sentència va en contra dels articles 7 i 8 de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELRoM), que el mateix estat espanyol va ratificar i que obliga a disposar d’un sistema d’immersió lingüística total en català. Segons el cinquè informe de seguiment del mateix Comitè d’Experts d’aquesta carta, la ratificació de l’Estat espanyol no li permet imposar cap percentatge de castellà a tots els alumnes.
D’altra banda, Ibáñez ha anat més enllà de la denúncia de les ofensives judicials contra la immersió lingüística i també ha denunciat les notícies falses i el discurs de l’odi que es fa servir a l’estat espanyol per intimidar i silenciar els defensors de l’escola en català.