Pixar viatja al Món dels Morts en el film, “carta d’amor” a Mèxic, ‘Coco’

  • La colorista pel·lícula explora "el que significa" pertànyer a una família

VilaWeb
Redacció
21.06.2017 - 13:26

La colorista pel·lícula explora “el que significa” pertànyer a una família

BARCELONA, 21 (EUROPA PRESS)

Disney Pixar viatja al Món dels Morts en la seva nova pel·lícula ‘Coco’, una “carta d’amor” a la cultura mexicana i també a la música i a la cultura, han explicat en roda de premsa aquest dimecres el codirector Adrian Molina i la productora, Darla K. Anderson.

En el llargmetratge, que s’estrenarà al desembre, l’aspirant a músic Miguel –de 12 anys– travessa el “meravellós” Món dels Morts, en el qual habiten els seus avantpassats, oposant-se a la prohibició de la seva família de convertir-se en músic, com el seu reeixit rebesavi Ernesto de la Cruz.

Anderson ha concretat que la cinta explora “el que significa formar part d’una família”, mentre que per a Molina, la pel·lícula relata també una història de trobada i connexió amb els avantpassats, a més de mostrar un jove personatge apassionat, en aquest cas per la música.

“Mèxic té una diversitat tan gran de gèneres musicals que volíem furgar i trobar cadascun d’ells”, ha dit Molina, que ha celebrat la importància de la música en el llargmetratge.

Per a la creació d’aquesta “celebració cultural”, Disney Pixar ha partit d’una investigació de la cultura mexicana amb nombrosos viatges a aquest país, integrant trets característics d’aquesta, com la tradicional festa mexicana del Dia de Morts, Patrimoni de la Humanitat, en la qual es posen ponts de pètals de magnolia per connectar amb les ànimes.

Han explicat que per al projecte, l’equip va viatjar a diverses zones de Mèxic en cinc viatges importants en els quals van entrar en contacte amb famílies tradicionals i habitants de ciutats més cosmopolites: “Va ser molt beneficiós estar allà el Dia de Morts i experimentar-ho”, ha dit Molina, que ha assegurat que l’equip va quedar fascinat pel menjar, els colors i la música d’aquest país.

GOSSOS I ‘ALEBRIJES’

La cinta també adopta altres elements com la raça de gossos xolo –sense pèl i amb caiguda de dents–, a més de colorits i múltiples ‘alebrijes’ –típiques artesanies de cartró tradicionals pintades amb colors cridaners–.

El Món dels Morts també està poblat de calaveres i esquelets animats, tot un repte per a Disney Pixar, al qual ha afegit criatures vives i molt colorides basades en l’art mexicà, com un Chihuahua i aquests ‘alebrijes’.

“Aquest viatge al Món dels Morts és una cosa diferent a tot el que hem fet. És una gran pel·lícula”, ha dit Molina, mentre que Anderson ha assegurat que van buscar entre centenars de nens fins a trobar la veu d’Anthony González.

Al Món dels Morts al qual Miguel aconsegueix accedir a través d’un pont de pètals pot veure els seus avantpassats, “un món expansiu que excedeix qualsevol cosa que hagi vist abans”, i que Disney Pixar mai ha posat en pantalla, encara que guarda certes connexions amb la cinta ‘Del revés’.

De fet, ha assegurat sobre els vincles entre ambdues que hi ha un mateix acostament a la recreació de l’espai, ja que els personatges del Món dels Morts representen emocions: “És una terra poblada per ànimes de personatges que estaven vius”.

Això fa que s’hagi reflectit una energia multitemporal, com una espècie d’arbre familiar que travessa els anys, ja que conté piràmides asteques, arquitectura postcolombina i fins i tot grues.

Preguntats sobre el protagonisme de personatges llatinoamericans en les seves produccions, Molina ha destacat que és fantàstic i que “sempre és un bon moment per presentar la diversitat sobre la pantalla”.

Preguntats sobre les connexions entre aquesta carta d’amor a Mèxic i la situació política nord-americana, Molina ha evocat els seus orígens mexicans i ha dit que la pel·lícula va començar a projectar-se ja fa sis anys, encara que ha celebrat que hi hagi cintes “amb personatges positius i empàtics dels quals enamorar-se”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor