La pilota valenciana ja té obra de teatre

  • Caterva Teatre fa les últimes representacions de 'L'home bo' a l’Espacio Inestable de València, del 24 al 26 de gener

VilaWeb
Pau Benavent
23.01.2020 - 17:00
Actualització: 23.01.2020 - 19:40

L’home bo‘ és la figura imparcial que, quan s’escau, pren decisions inapel·lables en la pilota valenciana i, alhora, és el títol de la primera obra de teatre dedicada a aquest esport tradicional. Un treball de la Companyia Caterva Teatre, sota l’aixopluc de les residències artístiques Graners de Creació.

Els actors i directors Jaume Ibáñez, Robert de la Fuente i Fernando Soler fan una barreja de ficció i realitat documentada minuciosament: durant un any, han cercat imatges, enregistraments, biografies i anècdotes de jugadors històrics, actuals i mítics, i han contactat amb especialistes i afeccionats.

La funció mostra l’esport professional i el seu impacte social, econòmic i moral, des de la postguerra fins a l’actualitat, a través de tres jugadors cèlebres de la modalitat d’escala i corda: Alberto Arnal, Quart; Julio Palau, Juliet; i Antonio Reig, Rovellet. Tots tres protagonitzen una història d’amistat, rivalitat i amor travada en els trinquets i amarada de tot allò que envolta i configura la pilota valenciana: Els sentiments, els esforços, el vocabulari, la política, els mites, el tarannà de la gent, la humilitat, les travesses, el contacte intergeneracional, i més.

De fet, utilitza el lèxic i l’explica en clau divulgativa: s’hi parla de dau, cadafal, dels rojos i els blaus, de ferir, d’arruixar, etc. S’hi senten expressions lligades a l’esport i arrelades a l’imaginari col·lectiu, com ‘va de bo’, i altres més actuals, com ‘va de dona’, que s’utilitza d’ençà de la incorporació de la dona a la pilota. I hi citen les modalitats, des de la perxa a la galotxa passant per la desapareguda vareta de Borriol. 

I, per altra banda, apareixen amb determinació el rerefons del franquisme i la resistència, els excessos de poder, els diners i l’esperança. Tot, però, amb una perspectiva que vol defugir tòpics, des del present. Per exemple, no bada a mostrar la pilota valenciana com un esport que no sempre ha fet bandera del sentiment identitari, ans al contrari, explica que si bé el trinquet ha estat un espai de resistència social i lingüística contra la dictadura, on el poble es podia sentir lliure en aparença, el joc ha sobreviscut, en part, parell a l’evolució del gust per les apostes, amb els seus alts i baixos. 

Fet i fet, Caterva Teatre proposa L’home bo com un homenatge a la pilota valenciana i a una manera de viure arrelada a la terra, a més d’una reflexió sobre el passat més recent, per aprendre dels errors.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor