23.01.2020 - 17:00
|
Actualització: 23.01.2020 - 19:40
‘L’home bo‘ és la figura imparcial que, quan s’escau, pren decisions inapel·lables en la pilota valenciana i, alhora, és el títol de la primera obra de teatre dedicada a aquest esport tradicional. Un treball de la Companyia Caterva Teatre, sota l’aixopluc de les residències artístiques Graners de Creació.
Els actors i directors Jaume Ibáñez, Robert de la Fuente i Fernando Soler fan una barreja de ficció i realitat documentada minuciosament: durant un any, han cercat imatges, enregistraments, biografies i anècdotes de jugadors històrics, actuals i mítics, i han contactat amb especialistes i afeccionats.
La funció mostra l’esport professional i el seu impacte social, econòmic i moral, des de la postguerra fins a l’actualitat, a través de tres jugadors cèlebres de la modalitat d’escala i corda: Alberto Arnal, Quart; Julio Palau, Juliet; i Antonio Reig, Rovellet. Tots tres protagonitzen una història d’amistat, rivalitat i amor travada en els trinquets i amarada de tot allò que envolta i configura la pilota valenciana: Els sentiments, els esforços, el vocabulari, la política, els mites, el tarannà de la gent, la humilitat, les travesses, el contacte intergeneracional, i més.
De fet, utilitza el lèxic i l’explica en clau divulgativa: s’hi parla de dau, cadafal, dels rojos i els blaus, de ferir, d’arruixar, etc. S’hi senten expressions lligades a l’esport i arrelades a l’imaginari col·lectiu, com ‘va de bo’, i altres més actuals, com ‘va de dona’, que s’utilitza d’ençà de la incorporació de la dona a la pilota. I hi citen les modalitats, des de la perxa a la galotxa passant per la desapareguda vareta de Borriol.
I, per altra banda, apareixen amb determinació el rerefons del franquisme i la resistència, els excessos de poder, els diners i l’esperança. Tot, però, amb una perspectiva que vol defugir tòpics, des del present. Per exemple, no bada a mostrar la pilota valenciana com un esport que no sempre ha fet bandera del sentiment identitari, ans al contrari, explica que si bé el trinquet ha estat un espai de resistència social i lingüística contra la dictadura, on el poble es podia sentir lliure en aparença, el joc ha sobreviscut, en part, parell a l’evolució del gust per les apostes, amb els seus alts i baixos.
Fet i fet, Caterva Teatre proposa L’home bo com un homenatge a la pilota valenciana i a una manera de viure arrelada a la terra, a més d’una reflexió sobre el passat més recent, per aprendre dels errors.