21.03.2025 - 13:14
|
Actualització: 21.03.2025 - 16:46
El pavelló del poliesportiu municipal de Picassent (Horta Sud) ha acollit la primera Trobada d’Escola Valenciana 2025 amb el lema “En valencià, lliures i amb orgull”, una nova acció de suport a l’ensenyament en català davant el context d’hostilitat política i social envers la llengua que ha representat la consulta a les famílies.
Així, l’Horta Sud ha estat la primera comarca a encetar el calendari amb la cita adreçada al públic de secundària i batxillerat, amb l’objectiu d’acostar el català a la gent jove per mitjà dels seus quefers i interessos. El Guaix – Escola Valenciana, la Coordinadora pel valencià de l’Horta Sud, amb el suport de les comunitats educatives i de l’Ajuntament de Picassent, han mobilitzat prop de mil persones, entre alumnat, professorat, famílies i activistes.
L’entitat ha volgut projectar un missatge de força i esperança a la comarca, amb el lema “Alcem el vol, el fang no ens enfonsarà”, amb què volen fer front de manera col·lectiva a l’abandonament polític i institucional que han sentit els darrers mesos. En aquest sentit, la jornada ha acollit una instal·lació d’objectes recuperats del fang i un mural d’expressió lliure, que el Guaix conservarà i ampliarà amb aportacions del veïnat, fins a la 37a Trobada d’Escoles en Valencià de l’Horta Sud, que serà el 10 de maig.
Més de vuit-cents estudiants d’onze centres dels municipis de Picassent, Torrent, Picanya, Alaquàs, Silla i Castellar-l’Oliveral han participat en la cinquena Trobada de
Secundària i Batxillerat de l’Horta Sud. L’activitat ha inclòs una vintena de tallers, animació de carrer i un concert amb Dj Trapella.
L’activista del Guaix Vicent Moreno Guaix ha destacat que la trobada de secundària i batxillerat ha guanyat participació i visibilitat amb els anys perquè proposa als centres i les entitats la possibilitat de compartir nous espais educatius, culturals i socials. “Compartir temps és la millor manera de posar una llavor que, segurament més endavant, florirà en aquelles persones que recordaran que parlar valencià és important i que utilitzar la llengua és la millor manera perquè hi perdure”, ha dit.
Els municipis que acolliran les pròximes Trobades d’Escola Valenciana són Mutxamel i Alacant, els dies 28 i 30 de març; Aielo de Malferit (Vall d’Albaida), 4 i 5 d’abril; l’Alguenya (Valls del Vinalopó) i Algímia d’Alfara (Camp de Morvedre), el 5 d’abril; Fortaleny, (Ribera Baixa), el 6 d’abril; Albuixec (Horta Nord), els 6 i 10 d’abril; Benifaraig (València), el 13 d’abril; Guardamar (Baix Segura i Baix Vinalopó), l’11 de maig; Bétera i Serra (Camp de Túria), 16 i 24 de maig; Xàtiva (Costera), el 17 de maig; el Ràfol d’Almúnia (Marina Alta), el 24 de maig; Betxí (Plana Alta, Plana Baixa i Alcalatén), el 25 de maig; Fageca (Alcoià i Comtat), Gandia (Safor-Valldigna) i Benimantell (Marina Baixa), el 31 de maig.