El misteri del vessament de petroli que ha ennegrit les platges del Carib

  • La nació de Trinitat i Tobago ha declarat l'emergència nacional després d'un nou vessament de cru a la costa de Tobago

VilaWeb
The Washington Post
17.02.2024 - 21:40
Actualització: 17.02.2024 - 22:26

The Washington Post · Laris Karklis

Una embarcació misteriosa va bolcar la setmana passada davant la costa de Tobago, l’illa més septentrional del país caribeny de Trinitat i Tobago. Tanmateix, a la nau, no hi havia cap tripulant; tan sols un líquid fosc i enganxós que en queia a poc a poc.

Aquests darrers dies, aquesta substància ha començat a contaminar les platges Tobago, un reclam clau per a un país que depèn en bona part del sector turístic.

Abans-d’ahir, el govern de Trinitat i Tobago semblà haver aclarit el misteri, si més no en part. La nau, la presència del qual es va informar el 7 de febrer, era una barcassa bolcada que era traslladada pel remolcador Solo Creed del Panamà, a l’Amèrica Central, a Guyana, a l’Amèrica del Sud, segons que va informar el Ministeri de Seguretat Nacional del país. Les autoritats guyaneses van confirmar que l’expedició no va arribar mai al seu destí.

Originalment, el petroli es va detectar a uns sis quilòmetres i mig al nord de la barcassa, prop del municipi de Scarborough, a Tobago. Però unes imatges per satèl·lit més recents de l’Agència de Gestió d’Emergències de Tobago mostren que el vessament s’ha estès molt més enllà, fins a setanta-set quilòmetres a l’oest de l’illa.

Les tasques de neteja continuen les vint-i-quatre hores del dia, però encara s’ha aclarit quant de petroli ha estat vessat ni quant n’hi ha a la barcassa, submergida en gran part. Tampoc no se sap què va fer que bolqués.

L’aparició del petroli ha inspirat tota mena de teories sobre la identitat i procedència de l’embarcació. Usuaris de les pàgines web de Fishermen and Friends of the Sea (una organització ambiental sense ànim de lucre amb seu a Port-of-Spain, a Trinitat), com també de Marinetraffic.com i Shipspotting.com, han dit que podria ser el Gulfstream, un petrolier de cent setanta metres d’eslora construït per la sud-coreana Hanjin Heavy Industries l’any 1975. Tanmateix, uns altres usuaris ho posen en dubte.

Els bussejadors han provat d’acostar-s’hi, però que hagi bolcat en aigües poc profundes en dificulta qualsevol inspecció de prop.

Trinitat i Tobago té molta experiència amb aquesta mena d’accidents. El país és el productor més gran de petroli del Carib, segons el Banc Mundial, i la indústria petroliera i petroquímica en genera més d’un terç del producte interior brut.

El primer ministre, Keith Rowley, ha declarat l’emergència nacional arran de l’accident. Diumenge, Rowley va explicar a la premsa que els operaris havien desplegat barreres per contenir l’abocament, netejar les platges i protegir-ne la fauna. L’illa de Trinitat també va enviar operaris i equips d’emergència per ajudar en les tasques de neteja.

Rowley també va mostrar-se alleugerit pel fet que el vaixell hagués bolcat en una zona poc poblada. Si l’accident hagués estat més al nord o a l’oest, l’abocament podria haver envoltat la punta de Tobago i contaminat la costa occidental de l’illa, on hi ha uns quants centres turístics.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor