03.10.2023 - 09:43
|
Actualització: 03.10.2023 - 11:18
El periodista Biel Cadilla, que treballa a Catalunya Ràdio, ha denunciat a les xarxes socials que ha estat víctima d’una discriminació lingüística per part de l’empresa de lloguer de vehicles ClickRent a Maó. De fet, lamenta que l’incident ha comptat amb la complicitat de la policia local, que no ha fet res per fer complir la llei de normalització lingüística.
Cadilla s’ha dirigit a l’oficina de l’empresa perquè havia llogat un vehicle, però allà s’ha topat amb un treballador d’uns cinquanta anys que li ha dit que no entenia el català. “En castellà!”, li ha cridat, i li ha dit que no tenia cap obligació d’atendre la gent que li parlava en català.
“He mirat d’explicar-li que, treballant de cara al públic, almenys hauria d’entendre el català. S’ha posat fet una fera i ho ha negat, ha asseverat que no tenia cap obligació d’entendre’l i que ni jo ni ningú no l’hi podia obligar. I s’ha negat a atendre’m si no parlava en castellà”, explica Cadilla, que relata que una altra treballadora catalanoparlant tampoc no l’ha volgut atendre.
Llavors és quan ha decidit de trucar a la policia local, que l’ha comminat a canviar al castellà per ser atès. “Quan el policia ha arribat, m’ha tornat a insinuar que era jo qui estava generant un conflicte. M’ha fet diversos comentaris en aquest sentit i li he hagut de recordar que la llei de normalització lingüística estableix el dret a ser atès en català. Ha arrufat el nas”, afegeix.
Finalment, quan l’oficina s’ha buidat, Cadilla ha estat atès de mala gana per la treballadora catalanoparlant, que, segons que denuncia, li ha donat un vehicle de gamma inferior del que havia llogat. “En acabar, l’agent [de policia] m’ha retret que volgués presentar una reclamació de totes maneres perquè, segons ell, la situació s’havia resolt!”, conclou.
Llegiu ací el relat dels fets:
2/ Teníem una reserva feta a l’esmentada empresa. Només arribar al taulell, l’únic dependent que hi havia al darrere, un home d’uns 50 anys, mentre xerrava per telèfon, en veure que m’atansava, m’ha etzibat: “No atiendo”. Comencem malament, he pensat.
— Biel Cadilla (@bcadilla) October 2, 2023
4/ He mirat d’explicar-li que, treballant de cara al públic, almenys hauria d’entendre el català. S’ha posat fet una fera i ho ha negat, tot asseverant que no té cap obligació d’entendre’l i que ni jo ni ningú no li pot obligar. I s’ha negat a atendre’m, si no parlava en castellà
— Biel Cadilla (@bcadilla) October 2, 2023
6/ He demanat el full de reclamacions i, després d’una estona, me n’han portat un exemplar. M’han deixat a una banda, mentre atenien altres clients que estaven darrere meu. He trucat a la Policia Local de Maó i m’han dit que la solució era ben fàcil, donant a entendre que cedís.
— Biel Cadilla (@bcadilla) October 2, 2023
8/ Al cap d’una hora, i quan ja no quedaven més clients, finalment l’agent s’ha adreçat a la noia i aquesta m’ha atès de mala gana (en català!). En acabar, l’agent m’ha retret que volgués presentar una reclamació de totes maneres perquè, segons ell, la situació s’havia resolt!
— Biel Cadilla (@bcadilla) October 2, 2023
10/ Una llàstima veure amb quina condescendència tracten els qui han de fer complir la llei a aquells que la vulneren i, a sobre, es victimitzen. El dependent, Wilson, ha tret pit, tot dient que fa cinc anys que viu a Menorca i ningú li ha demanat mai que entengui el menorquí 🤦🏻♂️
— Biel Cadilla (@bcadilla) October 2, 2023