23.09.2015 - 06:00
|
Actualització: 23.09.2015 - 12:59
Durant aquestes darreres setmanes molts usuaris de la xarxa s’han preguntat per què la grafia de la campanya de la CUP i Junts pel Sí s’assemblen tant. Concretament parlem de l’eslògan ‘Governem-nos’ i del nom de Junts pel Sí, que utilitzen un disseny molt semblant. Alguns ho atribuïen a una còpia, a un mateix ús de tipografia o, fins i tot, a un mateix dissenyador gràfic. Res de tot això. La raó és el ‘lettering’, una tècnica per a crear les lletres a mà.
‘La tipografia és mecànica i es fa amb blocs de metall o amb ordinador. En canvi, el “lettering” es fa amb pinzell. No són lletres mecanitzades sinó fetes a mà’, explica Josep Patau, tipògraf de l’empresa de disseny Antaviana. D’aquesta manera, si s’utilitza aquest estil gairebé no veurem mai lletres idèntiques, perquè és molt complicat de reproduir de manera exacta un traç manual. Altra cosa és que l’estil pugui menar a semblances, com és el cas de la CUP i Junts pel Sí.
Aquest estil no és pas cap novetat, sinó una tendència transversal que és moda en el món del disseny gràfic i que s’ha fet servir força en la publicitat. Heus-ne ací uns quants exemples:
‘Són modes i modismes. Quan van venir els ordinadors, la grafia havia de ser complexa, idèntica. Amb l’avenç de la informàtica i quan les tipografies han estat a l’abast de tothom, es valora allò que és diferent i on no hi ha intervingut un ordinador’, diu Patay sobre la tendència a utilitzar com més va més la tècnica del ‘lettering’. Tampoc no creu que sigui un estancament del món del disseny: ‘És una revolució lògica. Quan tot és fred i és mecànic, una lletra a mà hi aporta frescor. Però quan tot sigui fresc, la gent se’n cansarà i buscarà coses més geomètriques.’