02.04.2025 - 19:51
|
Actualització: 02.04.2025 - 21:03
La consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha presentat al parlament l’estratègia del Servei Català de Trànsit (SCT) per fer front a l’augment de la sinistralitat a les carreteres de Catalunya. En el primer trimestre d’enguany, s’han registrat quaranta-una víctimes mortals a la xarxa viària interurbana, un increment del 46,6% respecte al mateix període de l’any passat.
Trànsit centrarà els esforços en l’autopista AP-7, implementant mesures com la velocitat variable i panells informatius amb intel·ligència artificial (IA) per alertar de congestions. A més, han explicat que es reforçaran les restriccions per als camions en certs trams i es duran a terme accions per reduir els xocs frontals i protegir col·lectius vulnerables com ciclistes i motoristes.
Actuacions prioritzades a la AP-7
El director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha detallat que la majoria d’accidents es concentren a la demarcació de Barcelona, especialment entre Mollet del Vallès i el Papiol. En aquest tram s’instal·laran sistemes de velocitat variable en 150 quilòmetres de via, amb panells de senyalització que regularan la circulació en funció de les condicions del trànsit i la meteorologia. La velocitat podria reduir-se fins a 60 km/h en alguns punts clau. També es preveu una reorganització dels carrils a Santa Perpètua de Mogoda per separar els fluxos de trànsit i evitar embussos.
A la demarcació de Tarragona, l’SCT ampliarà les restriccions de circulació per a camions entre Calafat i Ulldecona. Un sistema de vigilància amb IA sancionarà els vehicles pesants que incompleixin les normes de circulació. Parlon ha destacat que en els darrers dos mesos s’han detectat fins a 400 incompliments diaris.
Velocitat variable i nous radars a la C-58
A partir de l’any que ve, la velocitat variable també s’aplicarà a la C-58, entre Sant Quirze del Vallès i Barcelona, per reduir la congestió i millorar la seguretat. A més, es reforçaran els controls amb nous radars de tram i sis nous “carros radar”, que se sumaran als quatre ja existents. Aquests dispositius han registrat 110.000 multes el 2024, revelant que un 7% dels vehicles superaven la velocitat permesa.
Protecció de motoristes i ciclistes
Pel que fa a la seguretat de motoristes i ciclistes, han explicat que es faran millores a la xarxa secundària amb pintura rugosa als trams de carrils 2+1 per alertar del risc d’invasions de carril i reduir els xocs frontals. A més, es col·laborarà amb experts austríacs per implementar marques viàries que ajudin els motoristes a traçar revolts de manera segura. Els panells informatius també s’utilitzaran per avisar de la presència de ciclistes a les carreteres.
Campanya de conscienciació i controls intensificats
Trànsit ha detectat un augment de les víctimes mortals menors de trenta-cinc anys en el primer trimestre d’enguany. Per aquest motiu, s’impulsaran campanyes informatives dirigides a joves per advertir dels perills de conduir sota els efectes de l’alcohol i les drogues. Paral·lelament, s’intensificaràn els controls dels Mossos d’Esquadra a les carreteres, especialment durant la primavera, per reduir els accidents entre motoristes.