Parlem denuncia que el govern espanyol afavoreix l’oligopoli de les grans operadores amb l’estat d’alarma

  • El govern espanyol ha suspès la portabilitat fixa i mòbil durant l'estat d'alarma i l'operadora considera que això beneficia Orange, Vodafone i Movistar

VilaWeb

Europa Press/ACN

19.03.2020 - 10:26
Actualització: 19.03.2020 - 17:35

El màxim responsable de l’operadora Parlem Telecom, Ernest Pérez, ha denunciat que el govern espanyol afavoreix ‘l’oligopoli de sempre’ de les tres grans operadores de telecomunicacions amb l’estat d’alarma decretat en el marc de la crisi del coronavirus. Concretament, ha fet referència a la suspensió de la portabilitat fixa i mòbil –l’opció de canviar de companyia– durant l’estat d’alarma, mesura recollida en el decret de mesures econòmiques aprovat pel govern espanyol.

Segons Parlem, aquesta mesura ‘perjudica greument el lliure mercat de la competència i beneficia a Movistar, Orange i Vodafone, que han perdut aquest 2020 un total de 111.000 línies de fix i que en els últims dies han vist incrementar significativament el número de baixes a causa de les cancel·lacions dels esdeveniments esportius’. Ha advertit que la suspensió de la portabilitat pot implicar la pèrdua de 20.000 llocs de treball a tot l’estat espanyol per la seva afectació als ‘call centers’, instal·ladors i personal de logística.

Per això, l’operadora, que aquest 2020 ha sumat més de mil altes per setmana entre línies de fix i mòbil, considera aquesta mesura ‘incoherent’, ja que al seu judici no servirà per a reduir els contagis de Covid-19.

A més, ha posat de manifest que aquesta mesura no s’ha dut a terme a cap altre país, tampoc a Itàlia, i l’ha considerat ‘innecessària’ especialment en el cas de les línies de mòbil, ja que les targetes SIM es lliuren per correu o missatgeria.

La mesura recollida al decret del govern espanyol suspèn totes les operacions de portabilitat de serveis de telecomunicacions, tant en telefonia mòbil com fixa, mentre duri l’estat d’alarma. L’objectiu és el d’evitar els desplaçaments dels ciutadans als establiments de les companyies i dels tècnics d’instal·lació als domicilis dels clients.

El text diu que, per tal d’evitar que els ciutadans hagin de desplaçar-se a centres d’atenció presencial a clients dels operadors o que aquests hagin de fer intervencions físiques a domicili, s’estableixen ‘determinades limitacions a la subscripció de serveis de comunicacions electròniques que requereixin portabilitat numèrica’. ‘Mentre estigui en vigor l’estat d’alarma, no es faran, per part dels proveïdors de serveis de comunicacions electròniques, campanyes comercials extraordinàries de contractació de serveis de comunicacions electròniques que requereixin la portabilitat de numeració’, detalla. El decret també assenyala que se suspendran totes les operacions de portabilitat de numeració que no estiguin en curs, excepte en casos excepcionals de força major.

La mesura del govern espanyol també diu que els operadors han de mantenir els serveis de comunicacions electròniques disponibles al públic contractats pels seus clients, ‘de manera que no podran suspendre’ls o interrompre’ls, encara que consti aquesta possibilitat en els contractes de serveis subscrits entre operadors i consumidors’.

A més, s’estableixen determinades mesures per a garantir la prestació del servei universal de telecomunicacions. En particular, en aquest període, el proveïdor de serveis de comunicacions electròniques designat per a la prestació del servei universal (Telefònica) garantirà la prestació dels elements que integren el servei. Haurà de mantenir ‘com a mínim’, el conjunt de beneficiaris actuals, així com la qualitat de la prestació del conjunt de serveis que conformen aquest servei universal.

El conseller de de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, ha dit que l’executiu català prendrà mesures per a revertir la prohibició de canviar de companyia de telèfon durant l’estat d’alarma. Puigneró reacciona així a la denúncia pública de parlem. A través de Twitter, Puigneró ha admès que el govern és conscient de la complexitat del moment, però ha afegit que no es pot ‘permetre que es limiti la competència dels serveis digitals’.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor